Prima pagină » Social » Învăţământ » VIDEO/ Protest al unuia dintre profesorii implicați în stabilirea programei de gimnaziu: ”S-a ales o soluție de tip sindicalist, care conservă normele profesorilor!”
VIDEO/ Protest al unuia dintre profesorii implicați în stabilirea programei de gimnaziu: ”S-a ales o soluție de tip sindicalist, care conservă normele profesorilor!”
Un discurs-protest a încheiat Hella Driving Education Day 2016 la Timișoara.
Foto: Marian Stas la Hella Driving Education Day
Articol de Radio Timisoara,
11 aprilie 2016, 20:21 / actualizat: 12 aprilie 2016, 9:21
O astfel de structură (planul-cadru al orelor pentru gimnaziu) nu are nimic de-a face cu binele copiilor și este mai degrabă o soluție de tip sindicalist, care conservă normele profesorilor. A face școală în secolul XXI cu modele de secol XX și secol XIX. Mulțumesc, NU!
Și-atunci eu, cu puterile mele, am decis că nu doresc să cauționez o astfel de stare de fapt și că aș fi laș dacă n-aș comunica-o public ca atare și dacă n-aș protesta.
Marin Staș este chiar unul dintre profesorii care a făcut parte din grupul de inovare curriculară numit prin ordin de ministru. Are, printre altele, studii masterale în administraţie publică la Harvard.
Răul din societate provine dintr-un sistem depășit și prost croit. Solomon Marcus (1925-2016)
Dar să vedem ce a inclus discursul de sâmbătă de la Hella Driving Education Day. Trei povești adevărate și un moment liric. Asta a promis la început. Se spunea ceva și de un ”gând civic”, pe lângă versuri din Coșbuc și un citat din Ghandi. ”Nația și educația trec strada aproape de bună voie. Schimbarea paradigmei educației” era tema propusă.
Prima a fost o poveste de succes , care a încercat să schimbe relația profesor-părinte-elev. Programul de educație non-formală ”10 la puterea 2000” a antrenat în cei 10 ani 2000 de elevi din trei comunități. Cel mai bun rezultat este apariția a aproximativ elevilor-traineri, care lucrează acum cu colegii lor.
A doua poveste doar a început bine. Un colegiu din România reușea să obțină în 2009 o acreditare internațională de la organizația Bacalaureatul Internațional. Procesul de obținere a unor modificări legislative care să permită astfel de alternative curriculare a fost blocat însă birocratic și politic în anul următor.
A treia poveste se referă chiar la dezbaterile despre noul curriculum pentru gimnaziu. Marian Staș a pus în discuție de ceva vreme un cadru strategic pentru schimbarea paradigmei educației în care centrarea este pe valori, considerând actuala arhitectură curriculară depășită (părere împărtășită și de directorul Colegiului Național din Timișoara, în expunerea precedentă). Fiecare dintre cei implicați îngrupul de inovare curriculară numit prin ordin de ministru a venit cu variante proprii. ”A dezvolta și a crea o generație nouă de copii însemnă a porni de la ceea ce societatea vrea, care este viziunea societății pentru școală ca atare, care sunt valorile ca sistem pe care școala are a le cultiva și de-acolo plecăm mai departe într-un exercițiu de descentralizare și subsidiaritate, așa cum (ce să vezi) legea prevede.” Rezultatul final, după trei săptămâni de tăcere în care cei din grupul de inovare nu au fost consultați, l-a aflat marți de la presă. ”O astfel de structură n-are nimic de-a face cu binele copiilor”[…] ”am dat soluții alternative multiple pentru a rezolva și normele profesorilor și un alt model curricular.”
Numărul de ore din programul claselor V-VIII, remarcă Radio România Actualități, ar putea creşte după intrarea în vigoare, în 2017, a noului plan-cadru pentru orele de curs ale elevilor de gimnaziu. Documentul, prezentat marți 5 aprilie la conferința de presă de la Ministerul Educaţiei (înregistrarea video – aici), permite creşterea numărului maxim al orelor de curs de la 30 la 34 pe săptămână. Noutatea acestui plan-cadru în viziunea ministerului este introducerea disciplinei Informatică şi tehnologia informaţiei şi comunicării la clasele V-VIII. La clasa a V-a, elevii vor avea două ore de istorie, iar la clasa a VII-a se va introduce disciplina Elemente de limba latină şi cultură romanică. Elevii claselor a VIII-a vor avea o oră pe săptămână pentru ambele discipline din aria arte, respectiv Muzică şi Arte plastice. Găsiți aici(arhivă .rar) documentele de prezentare a planului-cadru pentru clasele V-VIII.
Conform celor declarate de ministrul educaţiei, Adrian Curaj, accentul trebuie pus pe latura practică, pe competenţe, şi nu pe conţinuturi. ”Am făcut o reechilibrare a diverselor arii curiculare. Acordăm o atenţie deosebită consilierii şi dezvoltării personale”.
Pentru a înțelege mai bine cum văd lucrurile și cei care au încheiat evenimentul de sâmbătă, vă invităm să urmăriți întâi în înregistrarea video a evenimentului (de la ora 4 minutul 8) mesajul directorul Colegiului Bănățean, calificat de Marian Staș drept un ”mesaj trist al unui director de școală care n-are la-ndemână toate instrumentele astfel încât să face ceea ce simte că are de făcut acolo”. Urmează în partea finală (de la ora 4 minutul 41) chiar discursul protest de care vorbim.
Așteptăm mai jos, la comentarii, părerea dumneavoastră.
Derularea evenimentului HELLA DRIVING EDUCATION DAY a fost cea de mai jos, înregistrarea video începe cu finalul dialogului lui Sebastian Burduja cu cei din sală care au pus întrebări.
-:– Octav Jurcoane, HELLA România
-:– Gelu Murariu, HELLA România – ”Importanţa educaţiei pentru mediul corporate”
-:– Marilen Pirtea, Universitatea de Vest Timişoara
0:00 Sebastian Burduja – ”Model de educație pentru secolul XXI: experiențe, competențe și nuanțe”
0:02 Diana Andone- ”Educația deschisă în România”
-:– Sugata Mitra- ”The future of learning. Hole in the Wall”
–
-:– Florian Colceag – Șocul viitorului în educație
4:08 Sorin Ionescu – ”Mituri și realități ale școlii românești”
4:40 Marian Staş – ”Nația și educația trec strada, (aproape) de bunăvoie. Despre schimbarea paradigmei la români” (vezi și blogul lui Marian Stas de pe adevarul.ro )
(articolul va fi completat, reveniți pe pagina noastră)
Sursă video, surse foto: înregistrare Hella Driving Education Day