O jumătate de secol de la lansarea pe șine a tramvaielor Timiș
Articol de Radio Timișoara, 2 ianuarie 2021, 13:44
Articol de Radio Timișoara, 2 ianuarie 2021, 13:44
În urmă cu peste 50 de ani au început să circule pe străzile din Timişoara celebrele tramvaie Timiş. Timişorenii au putut călătorii cu aceste garnituri până în 2005, când au fost înlocuite de tramvaiele aduse din Germania.
Între anii 1950 – 1954 a fost realizat primul tramvai românesc pe boghiuri, după proiectul început în anul 1946 de către Corneliu Miklosi, la Timişoara. Întreaga serie de tramvaie de acest tip a fost realizată în cadrul atelierelor situate pe actualul Bulevard Take Ionescu, numărul 56. În acei ani, premiera nu a coincis cu planurile Partidului Comunist care, după realizarea primelor cinci tramvaie, a interzis continuarea producţiei.
Între timp, pentru că intreprinderile bucureştene şi craiovene nu puteau face faţă cerinţelor pentru toată ţara, la Timişoara au continuat modernizărilor de tramvaie, prin recarosarea celor produse înainte de 1914 sau modernizate ulterior, lucrări începute odată cu numirea lui Corneliu Miklosi la conducerea societăţii Tramvaiele Comunale Timişoara.
“Începutul anilor ‘60 este marcat de apariţia tramvaiului de tip T1-62, o altă modernizare a unor tipuri de tramvaie vechi, proiect realizat şi coordonat de inginerul Gheorghe Bihoi. Proiectul este ulterior continuat, ajungându-se până la primele desene de vagoane motor articulate româneşti. Cu toate că aceste proiecte au rămas la stadiul de desene, ideea nu a fost abandonată, iar în 1969, sub conducerea aceluiaşi Gheorghe Bihoi, care a coordonat un grup de tehnicieni şi ingineri reprezentativi atât din cadrul Intreprinderii de Transport Timisoara cât şi din cadrul Institutului Politehnic Timişoara, se începe proiectarea unui concept nou de tramvai. Acesta era un vagon motor silenţios, pe boghiuri, ce reprezenta o variantă adusă la zi a tramvaiului Gb 2/2. Proiectul avea să poarte denumirea internă TM 69. Conform ingineului Bihoi, deşi iniţial s-a dorit ca noul tramvai sa fie şi primul model de tramvai articulat din ţară, conducerea ITB (n.r. Intreprinderea de Transport Bucuresti) s-a opus, argumentând că . Rezultatul a dus la modificarea proiectului iniţial şi adaptarea sa conform aprobărilor. Ca şi precedentul model de tramvai pe boghiuri, şi istoria prototipului tramvaiului Timiş avea să fie scrisă în aceleaşi ateliere din bulevardul Take Ionescu 56. Realizat pe parcursul anului 1970, prototipul tramvaiului Timiş şi-a început călătoria pe liniile timişorene la finele acelui an”, povesteȘte designerul Silviu Dănescu, care a lucrat şi la conceptul Muzeului “Corneliu Miklosi” din Timişoara.
Fotograful olandez Hans Oerlemans, pasionat de tot ce înseamnă transport în comun, a lăsat o colecţie impresionantă de fotografii istorice realizate în mai multe oraşe din România, printre care se află şi Timişoara.
Ascultați reportajul realizat de Ștefan Both: