REPORTAJ/ Un bănățean deține cea mai mare colecție particulară de camioane românești
Articol de Radio Timișoara, 11 ianuarie 2023, 10:38
Greu de bănuit că la Iabalcea, la doar 6 kilometri de DN58 care leagă Reșița de Anina, aveam, se întâlnesc un om cu totul special. Special pentru pasiunea pe care o are pentru vechile autocamioane românești produse la uzina de la Brașov.
PetruFilca a reușit să recondiționeze până acum cinci camioane, în timp ce alte două își așteaptă rândul. Sunt camioane de colecție, ieșite din producția de serie acum mai bine de 50 de ani. Cu răbdare însă și pricepere, Petru Filca le-a redat tinerețea.
“Nimeni din țara asta nu are atâtea exemplare. Mai au oamenii un camion, mai un IMS. Eu am cam întrecut măsura, cam fac concurența cu uzina din Brașov, care are cinci exemplare funcționale, și eu tot cinci. Eu mai am vreo două cu care sper să depășesc”, spune cărășeanul.
De când se știe, Petru Filca a iubit camioanele, a crescut practic pe bancheta din dreapta, pentru că tatăl său a fost șofer de camion.
“Fiind tot cu el, am prins drag fiarele astea. El a fost șofer toată viața. La 4 ani m-a urcat prima dată la volan și apoi am continuat. Toată viața mi-am dedicat-o. Nu am umblat după profit niciodată, nici n-am câștigat nimic cu ele. Doar o simplă nebunie”, povestește Petru Filca.
Pasiunea pentru camioane înseamnă consum de timp și de bani, dar și o doză mare de înțelegere din partea familiei. Chiar dacă, de cele mai multe ori a achiziționat camioanele la preț de fier vechi, costurile de recondiționare au fost considerabile. Cea mai nouă achiziție este un camion militar SRR 114 care de anul acesta va intra în lucru.
“SR 114 D cu dublă tracțiune l-am scăpat de la fier vechi. Nu mai pot deocamdată ocupa de el, dar sper de la primăvară încolo. Sunt multe etape, trebuie desfăcute toate roțile, revizie generală la sistemul de frânare, trebuie aranjată cabina, curățat tot șasiul, vopsit cabinăl șasiu și așa mai departe. Dacă am tot ce-mi trebuie într-un an de zile o scot la capăt, adică lucrând când pot”, spune colecționarul.
Ambiția lui Petru Filca a fost să aibă în colecția personală toate camioanele produse în seria Steagul roșu de la Brașov. Și a reușit.
“Cel mai vechi este un SE 131 Carpați, pe care l-am terminat anul ăsta. În rest am un 132, cu șasiu roșu, următorul după Carpații SR 113 și SR 114. Acesta a fost și țelul meu să am câte o exemplar din fiecare, făcute la Autocamionul Brașov din seria Steagu roșu”, mai spune Petru Filca.
Lipsa unui spațiu de garare corespunzător îl supără cel mai tare pe Petru Filca.
“Sunt foarte dezamăgit că nu am unde le ascunde pe intemperii, pe zăpadă, pe ploaie, pe soare și am zis că nu mai are rost să mă ocup atâta timp cât muncesc degeaba. Sunt sub ploaie toate dacă nu am o hală unde să le țin la grămadă, să le pun pe etape. De la primii ani de fabricație până la ultimă și după tipur. Așa, unul e acolo, altul e dincolo, unul e în grădină, altul în pădure”, spune Petru Filca.
Există în România o comunitate aproape exclusivistă a pasionaților de camioane de colecție. Între ei, Petru Filca deține cele mai multe camioane funcționale, pe care în anii trecuți le mai prezenta la diverse expoziții de profil. De când motorina și-a dublat prețul, a decis să nu mai participe. Cei interesați pot vedea camioanele doar la Iabalcea. Despre vânzarea vreunui camion nici nu poate fi vorba. Mașinile fac parte, practic, din familie. N-ar fi luau însă ca pasiunea lui Petru Filca pentru camioane să fie luată în serios și de autorități. O mână de ajutor, o hală poate adecvată, ar putea aduce la Iabalcea turiști care să se bucure nu doar de bog[‘ia naturii, ci și de o parte a istoriei autocamioanelor românești.
Ascultați reportajul realizat de Remus Nistoran: