Românii au mers mai des la cumpărături în 2014; Consumul casnic a crescut cu 2% faţă de 2013
Coşul de cumpărături pentru produsele FMCG (bunuri de consum cu mişcare rapidă) a crescut cu 2% în 2014 faţă de 2013, în principal datorită frecvenţei mai ridicate cu care românii merg la cumpărături, conform unui studiu citat de Agerpres.
Articol de Carla Chiu, 18 martie 2015, 18:00
În majoritatea ţărilor din Europa, frecvenţa de cumpărare se află pe o curbă descendentă. România însă nu se aliniază acestei tendinţe, fiind una dintre puţinele ţări în care frecvenţa de cumpărare este în creştere, se arată în studiul GfK care monitorizează consumul casnic. Acest lucru vine atât din faptul că scena de retail modern se dezvoltă cu noi magazine şi formate de proximitate, dar şi datorită faptului că, în căutarea celor mai bune oferte şi sortimente, cumpărătorii vizitează mai multe magazine.
Frecvenţa de cumpărare a românilor se aseamănă cel mai mult cu cea a austriecilor, ambii mergând la shopping pentru aprovizionare aproximativ o dată la o zi şi jumătate pe parcursul unui an.
Mâncarea, incluzând atât alimentele proaspete (fructe, legume, lactatele, carne, panificaţie) cât şi cele cu un termen mai mare de valabilitate (conserve, ulei, făină, mălai) reprezintă 70% din valoarea coşului anual de cumpărături.
‘Observăm o predilecţie mai mare din partea bucureştenilor şi a locuitorilor din oraşele mari pentru achiziţionarea alimentelor proaspete, în special lactate şi carne. De cealaltă parte însă, familiile tinere au un consum casnic mai mic pe această categorie, cele mai probabile cauze fiind lipsa de timp, dietele specializate, dar şi ieşirile la restaurant. În acelaşi timp însă, gospodăriile tinere au cel mai mare interes pentru segmentul de îngrijire personală, mai ales în Bucureşti şi în oraşele mari’, spun reprezentanţii companiei care au realizat studiul.
În comparaţie cu anul 2013, tendinţa generală a fost de creştere pentru produsele alimentare (exceptând alimentele proaspete) şi pentru cele de îngrijire a casei.
Pe parcursul unui an, o familie cheltuieşte 6.450 lei pentru bunurile de larg consum destinate consumului casnic (aproximativ 537 lei pe lună). O vizită medie la magazin are valoarea de 25 de lei.
Comerţul modern acoperă 54% din piaţa totală de FMCG din România, fiind într-o uşoară creştere faţă de anul 2013. Formatele mai mici, de tipul supermarket sau discounter, au avut un ritm de creştere mai alert în 2014, beneficiind de creşterea frecvenţei de cumpărare. Supermarketul este formatul cu cea mai mare creştere şi cu cel mai mare trafic în magazin. Hypermarketurile şi-a diminuat ritmul de creştere, însă este cel mai important canal din comerţul modern, acoperind mai mult de un sfert din piaţă.
Piaţa de bunuri de consum cu mişcare rapidă din România arată potenţial de creştere şi în 2015, fiind una dintre puţinele ţări din Europa cu creştere volumică.
Studiul are la bază informaţii obţinute prin monitorizarea consumului casnic în 2014 a tuturor categoriilor de produse de larg consum prin intermediul cercetării de tip ,,Panel de Consumatori’, pe un eşantion de 3.000 de gospodării, reprezentativ la nivel naţional.
Foto: enational.ro