Un specialist în Drept din Timișoara a analizat procesul lui Isus Christos: Vorbim de erori grave judiciare
Un cadru didactic la Facultatea de Drept a Universității de Vest din Timişoara şi avocat, doctor în Drept Comercial, a realizat o analiză amănunţită a procesului în urma căruia Mântuitorul Isus Hristos a fost condamnat la moarte.
Articol de Radio Timișoara, 6 aprilie 2018, 14:13
Avocatul Lavinia Tec demonstrează că, în doar câteva ore, Isus a fost judecat de şase instanţe, respectiv trei religioase, Ana, Caiafa şi Sinedriul, şi trei instanţe civile: Pilat, Irod şi din nou Pilat.
“Procesul s-a derulat în fața a șase instanțe, am putea să spunem, în decurs de câteva ore. De la miezul nopții până pe la 5:00 – 6:00 dimineața, Isus Christos a fost arestat mai întâi, apoi cercetat, judecat, condamnat și executat. La fel ca și în zilele noastre, sistemele, fie că vorbim de legea mozaică, iudaică, fie că vorbim de sistemul dreptului roman, erau foarte formaliste. Procesul s-a derulat nelegal, în timpul nopții, în decurs de aproximativ șase ore sau nouă ore, nu polemizăm pe această temă, de la arestare până la executare”, explică Lavinia Tec.
Avocatul a explicat că, atât din perspectiva legii iudaice, cât şi a dreptului roman, în procesul lui Isus au fost o serie de încălcări ale procedurilor.
“În ceea ce privește prima fază, în care se aplică legea iudaică, prima problemă este aceea ‘care este fapta pentru care Isus Christos este incriminat, trimis în judecată?’. Cum și-a arogat pretenția de a fi regele iudeilor? Apoi, o altă problemă de nelegalitate vizează constituirea instanței și legalitatea ședinței, pentru că sinedriul s-a întrunit într-o perioadă în care nu era permisă întrunirea. Suntem în sărbătoarea Azimilor, și, potrivit studiilor care s-au făcut în ceea ce privește legea iudaică, sinedriului îi era interzis întâlnească în preziua unei sărbători”, spune Lavinia Tec.
Specialista în Drept mai arată că şi instanţa civilă care l-a condamnat pe Isus a comis o serie de erori de procedură şi de abuzuri în faţa cărora Isus nu s-a apărat.
“Dacă ar fi să transpunem procesul de atunci în zilele noastre, putem să spunem în mod cert că vorbim de erori grave judiciare, pe de o parte, erori la care s-ar fi putut să nu se ajungă, pe de altă parte, erori care ar fi putut fi reparate ulterior printr-o despăgubire bănească, așa cum este astăzi recunoscută insituția reparării erorilor judiciare. Constatăm niște paradoxuri. Noi l-am acuzat, el ne va apăra. Noi l-am condamnat, noi vom fi amnistiați. El a murit, pentru ca noi să primim viață. Sunt atâtea sensuri pe care le găsim în procesul lui Christos și moartea lui Christos pe cruce”, spune Lavinia Tec.
Dacă în Vinerea Mare, creştinii îşi amintesc de suferinţele şi moartea lui Hristos, peste doar două zile creştinătatea sărbătoreşte învierea din morţi a Mântuitorului, eveniment care constituie şi piatra de temelie a creştinismului.
Ascultați reportajul realizat de Daniel Dancea: