Barometrul Cultural 2014: 18% dintre tineri merg de câteva ori pe lună la spectacole de teatru
Aproximativ 18% dintre persoanele cu vârste cuprinse între 18 şi 25 de ani merg la mai multe spectacole de teatru lunar, potrivit Barometrului de Consum Cultural 2014.
Articol de Radio Timișoara, 17 martie 2015, 12:34
Principalul motiv invocate de românii care au participat la acest studiu privind non-participarea sau nivelul redus la spectacolele de teatru este lipsa timpului (30%), urmat de o ofertă limitată şi de calitatea slabă a acestora (29%).
În cazul spectacolelor de balet, dans şi operă, spectatorii români sunt singurii care nu invocă lipsa unui interes drept principalul motiv pentru nivelul redus al participării. Într-o ţară cu şapte instituţii de operă, distribuite în marile oraşe, şi cu un număr redus de instituţii dedicate dansului, principalul impediment în ceea ce priveşte participarea este oferta limitată şi slaba calitate a acesteia.
Spectatorii tineri, cu vârsta mai mică de 35 de ani, reprezintă o parte importantă a publicului artelor spectacolului, 40% pentru toate subdomeniile. Conform barometrului, 18% dintre persoanele cu vârsta între 18 şi 25 de ani merg de câteva ori pe lună la teatru şi doar 3% dintre respondenţii cu vârste între 26 şi 34 de ani participă la astfel de manifestări.
În timpul liber, spectatorul tânăr de teatru realizează o gamă largă de activităţi. Respondenţii cu vârsta cuprinsă între 18 şi 25 de ani au mai mult timp liber, de aceea ei participă în mod activ la sărbători şi evenimente locale (75%, comparativ cu 59% în rândul celei de-a doua categorii de public tânăr, 26 – 34 de ani), vizionarea filmelor la cinema (68%, comparativ cu 57%), plimbări în parc (56%, comparativ cu 52%), vizitarea muzeelor (53%, comparativ cu 45%).
Pe de altă parte, există două modalităţi de a petrece timpul liber ce sunt realizate într-o măsură mai mare de respondenţi cu vârsta cuprinsă între 26 şi 35 de ani: mersul în discotecă/club şi mersul la bibliotecă.
În ceea ce priveşte activităţile culturale domestice, 94% dintre respondenţi se uită zilnic la televizor, 61% ascultă radio, în timp ce 58% se uită la filme zilnic. Consumul cultural domestic este mult mai ridicat în cazul spectatorilor de teatru cu vârsta cuprinsă între 26 şi 35 de ani.
Factori ce ar determina creşterea participării la artele spectacolului sunt, printre altele, ofertele promoţionale (39%), mai mult timp liber (36%), o mai bună promovare a spectacolelor (15%), cunoaşterea pe termen lung a programului de spectacole (10%) şi programarea la ore accesibile (9%).
Barometrul de Consum Cultural pe anul 2014 a fost realizat de Institutul Naţional pentru Cercetare şi Formare Culturală.
Sursa foto: Facebook.com/tntimisoara