s o b r e V I V E R, expoziţia grupului NOIMA în Portugalia, la Lisabona
Articol de Dana Florea, 8 februarie 2022, 11:17
Galeria Institutului Cultural Român de la Lisabona va găzdui, în perioada 10 februarie – 22 martie 2022, expoziţia colectivă “s o b r e V I V E R” (“Asupra Vieţuirii”), care include câteva zeci de lucrări realizate de membrii grupului „NOIMA”, format din artiştii vizuali: Ciprian Bodea, Dan Gherman, Cosmin Frunteş, Sorin Scurtulescu şi Andrei Rosetti – curator al expoziţiei. Grupul de artişti români contemporani NOIMA expune pictură, desen, fotografie, obiect, performance, video, lucrări realizate în vremurile greu încercate de contextul pandemic.
Vernisajul va avea loc în data de 10 februarie 2022, ora 18.30, la Institutul Cultural Român de la Lisabona (Rua do Barão 10, Alfama), în prezenţa artistului Cosmin Frunteş.
Despre conceptul “s o b r e V I V E R” de la Lisabona, interviu în exclusivitate pentru Radio Timişoara, acordat de artistul vizual Andrei Rosetti, curatorul expoziţiei, membru al grupului NOIMA:
„Grupul NOIMA a convenit că, după aproape douăzeci de ani de activitate, o coincidenţă sau o afinitate nu trebuie luate ca pure întâmplări, ci ar trebui privite cu atenţie atunci când apar în vieţile noastre. În 2020, când Diana Boldog, curator din Franţa, ne-a propus o expoziţie la Paris cu titlul „Survivants”, „Supravieţuitori”, nu a fost niciun gând legat de vremurile care au venit ulterior, pandemie sau lucruri din acest context, ci expoziţia viza „NOIMA” ca eşantion, ca grup de artişti veniţi dintr-o şcoală la un moment dat desfiinţată, un fel de „supravieţuitori” ai unui învăţământ de artă supus unor grele încercări, cel din Timişoara. S-a nimerit atunci să vină vremurile acestea grele şi ne-am dat seama, cu timpul, că în „NOIMA” au existat ciudate premoniţii ale acestor vremuri. Înaine să ştim de pandemie, noi făceam un performance cu măşti, îmbrăcaţi în combinezoane de care ulterior ne-am săturat şi nu am mai fi vrut să le vedem la televizor… La fel, cu puţin timp înainte de pandemie, noi experimentam comunicarea la distanţă, făceam performance-uri care includeau acte ale comunicării dintr-un oraş în celălalt, desene care erau generate de mesaje vocale trimise de colegi din alte oraşe şi, astfel, ne-am „trezit” cu acest titlu, atunci la Paris. Acum când a apărut discuţia despre expoziţia de la Lisabona care urma să includă şi datele experienţei ultimilor ani, legate de pandemie, am hotărât să păstrăm, să declinăm acest titlu, observând faptul că în limba portugheză „sobreviver” înseamnă „supravieţuire”, „supravieţuitor”, „a supravieţui”, dar, dacă scriem despărţit, „sobre viver” înseamnă „despre vieţuire”, „asupra vieţuirii”. Ne amintim acele perioade de început de restricţii cu care nu eram obişnuiţi, au fost grele, dar au fost şi un prilej de meditaţii asupra vieţuirii… Anii aceştia au fost plini de încercări.
Expoziţia de la Lisabona va debuta în primele săli, în sălile în care Institutul Cultural Român de la Lisabona îşi întâmpină vizitatorii, cu experienţe personale, cu felul în care fiecare dintre noi a reacţionat la vremurile acestea. Sunt desenele lui Ciprian Bodea, cu buchete uscate de flori pe care le avea în casă şi în zilele, în lunile de izolare a luat fir cu fir acele detalii ale buchetelor şi aproape obsesiv a desenat acele detalii pentru a umple timpul izolării, pentru a medita, în contextul dat, asupra vieţuirii… Sorin Scurtulescu, artist care în general trăieşte din plin atunci când iese în natură, s-a închis şi el în atelier şi a lucrat monocromii nonfigurative. Eu am pus acolo în fotografii, un fel de fotografii – jurnal ale câtorva zile din acea perioadă cu statul la fereastră şi privitul pe geam… Cosmin Frunteş, cu o altă experienţă, are meditaţii asupra felului în care pădurea se regenerează, cu buturugi putrede şi puieţi care ies din acest putregai, suprafeţe mari, pictură lucrată cu tehnici tradiţionale amestecate cu folosirea cenuşii, a pământului, a datelor materiale ale locului. Dan Gherman oferă un obiect – instalaţie, o meditaţie a lui mai veche despre „rătăcirea” noastră, a lui personală. Cazul lui este special fiindcă traversează lumea aceasta foarte des, din Statele Unite ale Americii în Europa; lucrarea trimite la o meditaţie biblică, dar devine semnificativă şi pentru felul în care ne-am raportat noi, ca nişte oi, „we all like sheep”, căutând până la urmă un sens al „rătăcirii” noastre în ultima perioadă. Urmează un fel de „culoar” al arderii, al purificării, tema predilectă a grupului „Noima” care, din anii 2014 – 2015, s-a readunat în jurul „Focului lui Sumedru” de la Şirnea, picturi realizate după imaginile acestui foc, picturi realizate chiar la faţa locului sau a focului, memento-uri, amintiri ale lui Dan Gherman, dar şi secvenţe din sesiuni de pictură colectivă în jurul cenuşii focului. În acelaşi „culoar” al curăţirii pot fi întâlnite alte variante ale pădurilor lui Cosmin Frunteş sau lucrări ale mele care, cumva, documentează o pierdere foarte mare pe care am trăit-o în această perioadă. Ultima sală este o sală concentrată, mai ascunsă, dar o „sală a bucuriei”, în jurul amintirii unui chip care abia se configurează, un fel de icoană, „martor” să numim, o lucrare ce îmi aparţine. Avem şi „metafora casei”, un fel de întoarcere acasă, sub semnătura lui Dan Gherman, dar şi o sesiune bogată de plein air, realizată de Sorin Scurtulescu, şi un detaliu de natură, realizat de Cosmin Frunteş. Aici se regăsesc şi secvenţe fotografice tipărite pe dimensiuni mari. Ele documentează o altă soluţie care a apărut în grupul nostru în această perioadă, aceea de a ieşi în land art, de a interveni „in situ” pe dealuri, departe de lume, un fel de izolare în jurul mănăstirilor sau al cabanelor. Pe displayurile din Institutul Cultural Român de la Lisabona vor putea fi văzute alte secvenţe de performance, o acţiune a lui Sorin Scurtulescu, o meditaţie despre lume, făcută chiar atunci în contextul celor mai grele zile de izolare. Sunt treizeci, patruzeci de lucrări, diverse tehnici, pictura este dominantă, dar avem şi instalaţie – obiect, fotografie, video. Este o propunere pe care o facem publicului portughez. Nu le cerem, desigur, să reconstituie acest traseu foarte intim al nostru, al persoanelor din grupul „Noima”, dar şi al grupului. Suntem curioşi cum va fi percepută, fără explicaţii prea multe, această „alăturare” de imagini.” (Andrei Rosetti, artist vizual)
Cu detalii despre expoziţia “s o b r e V I V E R” de la Lisabona, artistul vizual Andrei Rosetti, membru al grupului NOIMA. (Interviu din emisiunea “Cultura la doi paşi”, Radio Timişoara. Realizator: Simona Stoiţa)
Despre expoziţia “s o b r e V I V E R” de la Lisabona şi despre proiectele grupului NOIMA, din viitorul apropiat, un interviu în exclusivitate pentru Radio Timişoara, acordat de artistul vizual Sorin Scurtulescu, membru NOIMA:
„Pentru expoziţia „sobre VIVER”, de la Galeria Institutului Cultural Român din Lisabona, mi-au fost selectate nouă picturi, un desen şi un video. Toate aceste lucrări au fost realizate în aceşti doi ani care ne-au reîntors, cumva, înspre atelier şi înspre lucruri „aşezate”, unde contemplaţia a avut un mare rol. Conceptul expoziţiei, gândit de curatorul Andrei Rosetti, a fost legat de perioada pandemică. Toate lucrările membrilor grupului „NOIMA”, din cadrul expoziţiei, sunt rezultate din această perioadă. Pe parcursul acestei expoziţii, care durează mai multe săptămâni, dorim să realizăm şi o acţiune pornită de la un desen al meu numit „Lumea”, pe care l-am realizat chiar la începutul pandemiei, iar pe acest desen vor interveni şi participanţii, vizitatorii expoziţiei, după câteva reguli pe care le vom transmite în seara evenimentului.
Am început să privesc altfel lucrurile şi datorită acestei perioade unice care a avut porţi care s-au închis, dar şi porţi care s-au deschis. Nu am mai putut călători atât de des la Viena unde avem un bun prieten, pe Sorin Pănuş, şi o bună prietenă, pe Denise Parizek de la „Gallery 12-14 contemporary”, care ne reprezintă acolo în lumea artei. Dar, prin această blocare în interiorul atelierului sau în apropierea atelierului, pictând natura din spatele blocului, am „câştigat” o nouă poartă deschisă, „poarta” revizitării, a rearhivării, a rememorării, a captării celor aproape douăzeci de ani de când grupul „NOIMA” s-a înfiinţat. Prin modalităţi de editare video ne-am „recalibrat” şi, astfel, am făcut câteva canale video, atât pe plan personal cât şi pentru gruparea „NOIMA”. În 2023 vom aniversa douăzeci de ani de când suntem împreună în acest grup al picturii, al prieteniei. Această a doua poartă deschisă datorită pandemiei a dat naştere şi unor acţiuni pe care le-am făcut în natură, desene mari, inspirate de Paul Gherasim, Constantin Flondor şi, cu siguranţă, urmează lucruri srict concepute de gruparea „NOIMA”, nu desene realizate pe hârtie sau pe pânză, ci desene realizate cu materiale găsite la faţa locului, cu pământ, paie, decapaje de iarbă, zăpadă… Aceste desene au fost fotografiate, filmate cu drone. În cadrul expoziţiei de la Lisabona vor fi prezentate şi aceste două acţiuni ale noastre de land art, de „acţiune” în natură.
Grupul NOIMA are în plan, pentru 2023, un Catalog retrospectiv. Intenţionăm să avem şi o expoziţie retrospectivă, sperăm la Timişoara, locul de unde am pornit această „aventură”, mai ales că Timişoara va fi Capitală Europeană a Culturii, în anul 2023. Ne bucurăm că expunem, din 10 februarie 2022, la Galeria Institutului Cultural Român de la Lisabona şi mulţumim organizatorilor, echipei Institutului Cultural Român de la Lisabona. Această expoziţie este pentru noi un nou spaţiu cultural câştigat. Avem peste 50 de expoziţii pe care grupul NOIMA le-a realizat în România, în aproape toate capitalele europene, dar şi în alte oraşe din Europa. Ne bucurăm să putem arăta lumii ceea ce facem. Nu păstrăm doar pentru noi această descoperire şi redescoperire a lumii şi a lucrurilor care contează, care au „noimă” pentru umanitate. După cum am observat în aceşti doi ani, o umanitate destul de vulnerabilă care prin fragilitatea ei, totuşi, are şi un avantaj: câştigă în putere tocmai prin acest aparent „defect”, al fragilităţii.” (Sorin Scurtulescu, artist vizual)
Detalii despre expoziţia “s o b r e V I V E R” de la Lisabona, cu artistul vizual Sorin Scurtulescu, membru al grupului NOIMA. (Interviu din emisiunea “Cultura la doi paşi”, Radio Timişoara. Realizator: Simona Stoiţa)
Referinţe artistice (sursa – Grupul NOIMA):
Grupul NOIMA s-a înfiinţat în 2003, în zona de vest a României – Transilvania. Fondatorii grupării au studiat pictura la Timişoara, la sfârşitul anilor ’90, în ateliere coordonate de pictorul Constantin Flondor. Primele “dialoguri” au pornit în facultate, în Galleria28 (Timişoara) şi Cafeneaua Literara Joy’s (Arad). Gruparea a devenit un cadru favorabil căutării unor direcţii de conţinut, un amplificator al unor voci, altfel solitare. NOIMA înseamnă întâi de toate un atelier colectiv de pictură, deschis adesea altor medii de exprimare – video, fotografie, instalaţie sau performance.
Debutul NOIMA a fost legat de o revenire a picturii de plein air, iar multe dintre aaţiunile grupării din ultimii ani se sprijină pe experienţa observării realităţii înconjurătoare.
Începând din 2007, expoziţiile NOIMA însumează preocupări de atelier ale membrilor grupării, sau ale unor colegi invitaţi din România, sau activi în grupări şi platforme internaţionale de artă contemporană cu care grupul colaborează. Cu sprijinul Institutului Cultural Român este publicat, în 2011, volumul „Adnotări – lecţii de pictură”, proiect editorial realizat de Constantin Flondor şi gruparea NOIMA.
Din 2014, NOIMA realizează acţiuni colective, sesiuni de pictură şi desen performativ în contexte şi locuri diferite, în căutarea de convenţii provizorii ale unei gramatici colective cu faţete multiple. Informaţii despre grup: https://noima.ro/.
(sursa foto: Grupul NOIMA)