Ars Sacra – Recital aniversar Silviu Oravitzan, la Filarmonica „Banatul”
Articol de Dana Florea, 30 mai 2022, 10:38
În cadrul concertelor găzduite de Filarmonica „Banatul” din Timişoara, în data de 2 iunie 2022, ora 19, va avea loc, la Sala „Capitol” a filarmonicii, evenimentul sincretic „ARS SACRA”, recital aniversar Siviu Oravitzan, în care „lumina plină de simboluri specifică artei maestrului Silviu Oravitzan”, proiecţie video despre arta maestrului Silviu Oravitzan, va „întâlni” muzica lui Bach şi a lui Arvo Pärt.
„Ideea întâlnirii artei vizuale cu cea muzicală, sub semnul sacralității, s-a născut acum câțiva ani, când maestrul Silviu Oravitzan a luat parte la un concert, în cadrul întâlnirilor peripatetice de la Oraviţa, unde Cristina Mălăncioiu şi Victor Părău au cântat lucrări de Johann Sebastian Bach şi Arvo Pärt. În urma discuției de după concerţ conștientizând numeroasele idei comune celor trei creatori – Bach – Pärt – Oravitzan – aducerea lor laolaltă s-a realizat de la sine: un cadou nepreţuit, împachetat de forțe „nevăzute”.
Tare ne bucurăm că Filarmonica „Banatul” a răspuns afirmativ apelului nostru de a găzdui un eveniment sincretic special, „ARS SACRA”, un eveniment în care lumina plină de simboluri specifică artei maestrului Silviu Oravitzan, aflat la ceas aniversar, va întâlni doi reprezentanţi de seamă ai creaţiei muzicale culte: Johann Sebastian Bach şi Arvo Pärt. Nu este întâmplătoare alegerea celor doi compozitori cu care maestrul Oravitzan simte numeroase afinităţi: Bach, compozitorul care la finalul fiecărei lucrări nota „Soli Deo gloria”, Pärt – unul din reprezentanţii de seamă ai „minimalismului sacru”.
A fost gândit un program în care muzica barocă este văzută în complementaritate cu muzica nouă, ambii compozitori păstrând necontenit legătura cu esenţa sacră a actului artistic.
Dacă veți da curs invitaţiei noastre, poate vom putea stabili analogii între încercările lui Bach de a încifra simbolul „crucii” în partitură, între folosirea tehnicii „tintinnabuli” – numele unor mici clopoţei folosiţi în serviciul religios – în lucrările lui Pärt, cu ideile exprimate în mediul vizual de maestrul Silviu Oravitzan. Aspiraţia către unitate, către Centru, către simplitate, creată de triada Bach – Pärt – Oravitzan sperăm să creeze o stare interioară propice ghidării conștiinţei către „cele înalte”, dincolo de zumzetul vieții cotidiene.
Lucrările muzicale vor fi interpretate de violonista Cristina Mălăncioiu şi de pianistul Victor Andrei Părău, cadre didactice ale Facultății de Muzică şi Teatru din cadrul Universităţii de Vest din Timişoara. Dedicaţi interpretării muzicii noi – fiind membrii ansamblului ATEM, însă şi iubitori ai muzicii baroce, ei vor deveni liantul traducerii numeroaselor simboluri muzicale întâlnite în partitură. Programul muzical va fi însoţit de proiecţia video despre arta lui Silviu Oravitzan, iar la începutul evenimentului, cuvântul introductiv va fi adresat de scriitorul Marcel Tolcea, un fin cunoscător al artei maestrului.” spune compozitorul Gabriel Mălăncioiu.
Ascultaţi detalii despre eveniment în interviul acordat de compozitorul Gabriel Mălăncioiu, conf. univ. dr. la Facultatea de Muzică şi Teatru din cadrul Universităţii de Vest din Timişoara:
În program:
Arvo Pärt- Passacaglia pentru vioară și pian
J. S. Bach – Sonata nr. 1 în si minor pentru vioară și pian
Arvo Pärt – Fratres pentru vioară și pian
J. S. Bach – Sonata nr. 3 în mi major pentru vioară și pian
Arvo Pärt – Spiegel im Spiegel pentru vioară și pian
Interpretează: Cristina Mălăncioiu – vioară şi Victor Andrei Părău – pian.
Cuvânt introductiv: Marcel Tolcea.