Barometrul de consum cultural: Românii preferă muzică populară, spectacolele de dans, muzeele, dar nu cumpără cărți
Articol de Radio Timișoara, 7 iunie 2017, 17:12
Astfel, 77% dintre participanţii la ancheta sociologică “Barometrul de consum cultural 2016” au recunoscut că au un nivel scăzut de implicare culturală şi doar 1% au răspuns că sunt foarte interesaţi şi participă efectiv la evenimentele culturale.
Cele mai întâlnite forme de consum cultural în spaţiul public, cel puţin odată pe an, au fost: vizitarea muzeelor şi expoziţiilor – 38% din populaţie; vizionarea filmelor la cinematograf – 33%, spectacole de teatru – 30% şi lectura la bibliotecile publice – 21%.
Bisericile (99%), căminele culturale (76%), festivalurile locale (76%), parcurile (75%), casele de cultură (72%) și bibliotecile (71%) constituie, potrivit percepției populației, cele mai răspândite elemente de infrastructură culturală în România.
Totodată, studiul arată că 32% dintre români nu au mai cumpărat o carte în ultimele 12 luni, iar 29% nu au citit nicio carte în această perioadă. Principalele criterii pentru achiziția de cărți le constituie, potrivit Barometrului, prețul — 26%, prestigiul (renumele) autorului — 18%, faptul că au auzit de carte — 16% ori subiectul acesteia — 15%.
Muzica populară și etno ocupă primul loc în topul preferințelor de consum de muzică și dans ale românilor (53%), urmată de muzica pop autohtonă (30%), pop străină (20%), manele (15%); blues (11%); hip-hop și muzică clasică și simfonică cu câte 9%, rock (7%), operă și operetă, jazz, și electronică cu câte 6% și experimentală (3%).
Studiul remarcă o creștere a preferințelor românilor pentru consumul de spectacole de dans — 56% dintre respondenți declarând că au participat ca spectatori la acest gen de spectacol, în ordinea: popular, modern, de societate și clasic.
Referitor la dotarea cu cablu TV, 87% dintre respondenți au acces la acest gen de comunicare, 52% — la internet.
Sondajul a fost realizat de Institutul Român pentru Evaluare și Strategie, în perioada 23 septembrie — 14 noiembrie 2016, pe un eșantion național de 1.349 de persoane cu vârsta de 18 ani și peste. Totodată, a existat un supliment de 402 chestionare realizate în București. Marja teoretică de eroare la nivelul întregului eșantion a fost de plus/minus 2,7%, la un nivel de încredere de 95%.
Foto: http://www.sibiu-turism.ro