„Belshazzar’s Feast” de William Walton, primă audiție națională, la Filarmonica „Banatul”
200 de artiști de la filarmonicile din Timișoara și Arad se reunesc într-un concert vocal-simfonic extraordinar. Interviuri cu dirijorii corurilor filarmonicilor din Timișoara și Arad.
Articol de Simona Stoița, 16 mai 2024, 14:11
Concertul vocal-simfonic din cadrul Festivalului Internațional „Timișoara Muzicală”, programat vineri, 17 mai 2024, la Sala „Capitol”, începând cu ora 19, va fi susținut de Orchestra simfonică „Remus Georgescu”, Corul „Ion Românu” al Filarmonicii „Banatul” Timișoara și Corul Academic al Filarmonicii Arad.
În program:
Edward Elgar – Uvertura de concert „In the South”, op. 50
Ralph Vaughan Williams – Suita „Flos Campi”, pentru violă, cor și orchestră
William Walton – Cantata „Belshazzar’s Feast”
Soliști: Ryszard Groblewski – violă; Bogdan Baciu – bariton.
Corurile filarmonicilor din Timișoara, respectiv Arad, sunt pregătite de maeștrii Iosif Todea și Robert Daniel Rădoiaș.
La pupitrul dirijoral se va afla maestrul George Jackson.
GEORGE JACKSON – dirijor de operă, simfonic, muzică contemporană
În septembrie 2022, George Jackson și-a început mandatul ca director artistic la Orchestra Simfonică din Amarillo (Texas).
Împreună cu Ensemble Intercontemporain au lansat înregistrarea, în premieră mondială, a piesei Reich/Richter a lui Steve Reich la Nonesuch Records.
Alături de Collegium Novum Zürich, George Jackson a dirijat „Noli me tangere”, o nouă lucrare de Isabel Mundry, iar cu Filarmonica din Bruxelles a prezentat, în premieră mondială, o nouă lucrare de Claire-Mélanie Sinnhuber – „Chahut”.
Angajamentele sale recente includ colaborări cu Orchestre de Paris, RTÉ National Symphony Orchestra, BBC Symphony Orchestra, Birmingham Contemporary Music Group, Opéra Orchester National Montpellier Occitanie și orchestra Operei din Rouen.
A fost apreciat pentru prestația sa dirijorală, în producțiile „Hänsel und Gretel” și „Excursiile domnului Brouček” (Opera Grange Park), „Le nozze di Figaro” (Opera Holland Park) și „Il Barbiere di Siviglia” (Theater an der Wien).
Vor urma debutul la Opera din Wrocław cu „Rigoletto” și premiera mondială a „Gods of the Game”, o operă comandată de Sky Arts pentru Grange Park Opera.
George Jackson provine dintr-o familie de actori.
De la o vârstă fragedă, a inventat piese teatrale împreună cu sora sa, apoi a studiat vioara, mai târziu fiind baterist și chitarist în trupe post-punk, rock și folk irlandez.
Este pasionat și informat despre arta și tradițiile actului dirijoral și își transmite în mod frecvent entuziasmul prin podcasturi pe acest subiect. (info Filarmonica „Banatul” Timișoara)
INTERVIU: Iosif Todea, dirijorul Corului „Ion Românu” al Filarmonicii „Banatul” Timișoara
„Vă invităm la un adevărat regal muzical, o lucrare, cred, în primă audiție în România.
„Belshazzar’s Feast” este o Cantată a compozitorului englez William Walton.
Muzica este puternic ritmică și bogat orchestrată
A fost interpretată pentru prima dată la Leeds Festival, în 8 octombrie 1931, cu baritonul Dennis Noble, London Symphony Orchestra și Leeds Festival Chorus, dirijor Malcolm Sargent.
Lucrarea a rămas una dintre cele mai celebre compoziții ale lui William Walton.
Osbert Sitwell a selectat textul din Biblie, în primul rând din Cartea lui Daniel și, apoi, din Psalmul 137.
Lucrarea este dedicată prietenului și binefăcătorului lui William Walton, Lord Berners.
În povestea Sărbătorii lui Belshazzar, evreii sunt în exil în Babylon.
După o sărbătoare la care Belshazzar, regele babilonian, comite un sacrilegiu folosind „vasele sacre ale evreilor”, pentru a bea vin din ele și pentru a lăuda zei străini, el este ucis în mod miraculos, împărăția lui cade, iar evreii își câștigă libertatea.
Muzica este puternic ritmică și bogat orchestrată.
Ritmurile și armoniile reflectă interesul lui William Walton pentru jazz și muzica populară, pusă în serviciul de a spune o poveste religioasă.
În ciuda ritmurilor sale, subliniate prin accente, și a efectelor orchestrale deseori stridente, lucrarea este în esență de fractură tonală, introducând cu măiestrie două formații de alamă, obținând contraste sonore deosebite.
La realizarea acestui concert și a acestei lucrări interpretate în primă audiție vor participa Corul Academic al Filarmonicii din Arad, condus de maestrul Robert Daniel Rădoiaș, Corul „Ion Românu” al Filarmonicii „Banatul”, precum și Orchestra simfonică „Remus Georgescu” a Filarmonicii „Banatul” din Timișoara, avându-l ca solist pe baritonul Bogdan Baciu și pe George Jackson, ca dirijor. Sper că v-am stârnit interesul și veți participa alături de noi la un concert inedit.” (Iosif Todea, dirijorul Corului „Ion Românu” al Filarmonicii „Banatul” Timișoara)
INTERVIU: Robert Daniel Rădoiaș, dirijorul Corului Academic al Filarmonicii Arad
„Lucrarea propusă de către Filarmonica „Banatul” este una dintre cele mai importante compoziții ale secolului XX, ce poate fi pusă în scenă numai cu un efort artistic considerabil.
Orchestrația extrem de diversificată timbral, corul dublu și recitativele baritonului solist, textul religios, dramatic și triumfal, l-au determinat pe Herbert von Karajan să o numească „cea mai bună muzică corală care a fost scrisă în ultimii 50 de ani”.
Este într-adevăr o provocare repertorială, primită cu entuziasm, responsabilitate și implicare muzical-artistică.
Interpretarea unei asemenea lucrări este destinată ansamblurilor profesioniste, corale și orchestrale.
Deși nu sunt specificate în partitură, Cantata cuprinde zece secțiuni distincte, pe unele texte biblice din Cartea lui Daniel și Psalmul 137.
produsul artistic comun este de fiecare dată eficient și calitativ
Dificultatea interpretativă derivă din elementele de limbaj muzical, precum: bi-tonalismul, metrica complexă, în stilul lui Igor Stravinski, ambitusul maxim al vocilor corale, tempourile extrem de rapide și oscilante.
Lucrarea este spectaculoasă prin dramatismul textului literar-muzical, prin orchestrație, armonie, ritm și culoare.
Așadar, pentru publicul meloman este extrem de ofertantă atât auditiv, cât și vizual, printr-o desfășurare numerică semnificativă a artiștilor lirici și instrumentiști.
Între cele două instituții de cultură a existat dintotdeauna o bună și intensă colaborare, ori de câte ori programul de concerte a impus suplimentarea personalului artistic.
Membrii celor două formații corale au o pregătire și o experiență muzicală similară, astfel, produsul artistic comun este de fiecare dată eficient și calitativ.
Invitația în cadrul festivalului timișorean ne onorează, dându-ne tuturor ocazia să abordăm o lucrare complexă, reprezentativă și elitistă a secolului XX.
Mesajul pentru artiștii lirici a fost „transmis” de însuși compozitorul lucrării
Maestrul Iosif Todea slujește cu onestitate și devotament arta corală, iar pentru această producție artistică am fost în permanentă comunicare unul cu altul, discutând în detaliu aspecte muzicale și interpretative ale acestei capodopere vocal-simfonice.
Mesajul pentru artiștii lirici a fost „transmis” de însuși compozitorul lucrării. Eu le mulțumesc și îi felicit pentru înțelegerea lui, pentru efortul vocal și muzical pe care l-au depus în ultimele săptămâni și sunt convins că această experiență a fost și este benefică menținerii și creșterii profesionalismului, sensibilității artistice și inteligenței muzicale.
Publicul timișorean are privilegiul de a audia, în premieră națională, o lucrare ce se remarcă prin dramatism literar-muzical, robustețe, agilitate și expresivitate.
Un moment cu adevărat unic la care vă invităm cordial, la a cărui reușită vor contribui și membrii Corului Academic al Filarmonicii din Arad!” (Robert Daniel Rădoiaș, dirijorul Corului Academic al Filarmonicii Arad)
Sursa info/foto/afiș: facebook Filarmonica „Banatul” Timișoara; arhivă Filarmonica Arad; autor foto Claudiu Negrea.