Concursul Internaţional de Canto „Voci de primăvară”, la Timişoara – Capitală Europeană a Culturii 2023
Liceul de Artă „Ion Vidu” din Timişoara organizează, în perioada 5–6 mai 2023, cu sprijinul Inspectoratului Şcolar Judeţean Timiş, a noua ediţie a Concursului Internaţional de Canto „Voci de primăvară”.
Articol de Simona Stoița, 29 aprilie 2023, 17:59
Concursul Internaţional de Canto „Voci de primăvară”, proiect educaţional-artistic dedicat tinerilor artişti în devenire, motivaţi în a studia arta vocală, își propune, totodată, să promoveze „valoarea artistică, interculturalitatea şi creaţia compozitorilor naţionali din ţările reprezentate de participanţi” aflăm de la organizatori.
Concursul este structurat pe două secțiuni. Prima secțiune se adresează elevilor din învăţământul preuniversitar vocaţional-artistic, cu vârsta cuprinsă între 14 – 19 ani, iar a doua secțiune se va desfăşura în format online, pentru studenţi (studii de licență sau master), indiferent de naţionalitate, care studiază la universităţi sau facultăţi de muzică.
Elevii claselor IX – X vor pregăti a arie antică şi un lied universal, iar cei din clasele XI – XII, o arie de operă/operetă/oratoriu şi un lied universal. Studenţii muzicieni vor prezenta o arie de operă, pornind de la perioada clasicismului, şi un lied universal.
Detalii despre ediţia a noua a Concursului Internaţional de Canto „Voci de primăvară”, în interviul acordat de prof. dr. Daniel Zah, manager de proiect, în exclusivitate pentru Radio Timişoara:
„Inspectoratul Școlar Județean Timiș și Liceul de Artă „Ion Vidu” din Timișoara organizează, în perioada 5-6 mai 2023, a noua ediție a Concursului Internațional de Canto „Voci de primăvară”.
Acesta este un proiect cultural-educațional, în speță, o competiție școlară care are ca obiectiv general stimularea, motivarea și promovarea tinerilor cu performanțe artistice înalte, cu interese și aptitudini deosebite în domeniul interpretării vocale.
Prin organizarea acestui concurs promovăm valorile culturale și etice fundamentale, spiritul fair-play, stimulăm creativitatea, personalitatea artistică, dar şi gândirea critică. Prin crearea acestui cadru competițional oferim motivația, atât de necesară în procesul de instruire artistică, totodată conturându-se astfel talente, abilități, cunoștințe, care vor contribui la dezvoltarea profesională a participanților.
Acest concurs aduce plusvaloare și cadrelor didactice implicate, prin schimbul de experiență și de informație cu ceilalți colegi care vor participa la acest concurs cu elevii și studenții lor, prin familiarizarea cu practici și repertoriu nou, prin înțelegerea unor tendințe actuale în pedagogia și interpretarea artistică, vorbim aici cu precădere de pedagogia artei vocale.
Prin acest concurs vrem să dezvoltăm și o atitudine sănătoasă în ceea ce privește participarea la o competiție. Vrem ca tinerii participanți să înțeleagă că scopul final este experiența în sine, nu câștigul sau obținerea premiului, ci dezvoltarea tehnicii de interpretare, acumularea de repertoriu, de fapt aprofundarea unui domeniu care îi pasionează. Ernest Hemingway spunea că „nu destinația este cea care contează, ci călătoria” Această „călătorie” pe care o au participanții în concurs, cei care se pregătesc pentru o evoluție vocală dusă la nivel de artă, este de fapt dorința continuă de a evolua, nu aceea de a câștiga, căci, în final, aceasta este mentalitatea de artist învingător – dorința de perfecționare, de a concura cu sine, dorința de autodepășire.
Ființa umană este unică, în esența sa. Fiecare individ este practic un univers în sine, interesant, bogat în sensuri, irepetabil, diferit față de ceilalți, motiv pentru care percepe și se raportează diferit la aceeași realitate. Tocmai această diversitate de percepție, de raportare la universul din jur, conduce la interpretări atât de diferite ale unor lucrări artistice asemănătoare. De aceea, o participare la un concurs pentru tinere talente învăță participanții să depășească stereotipuri, rigidități, idei preconcepute, închiderea în propriile paradigme, în propriile limitări artistice. Vor înțelege că „altfel” nu înseamnă neapărat „rău”, ci, doar, „se poate și așa”. În acest demers, Concursul Internațional de Canto „Voci de primăvară” are un rol important. Prin diferitele interpretări și viziuni asupra unor opusuri vocale, tinerii vor înțelege că pentru a ajunge la adevărul artistic, la iluminarea prin artă, există mai multe căi, iar prin acest eveniment cultural-educațional reușim să creștem și să trăim împreună, în spiritul valorilor artistice autentice.
În timpul concursului, elevul, studentul, trece prin tot soiul de stări din care învață lecții importante pentru viitor. Atât succesul cât și eșecul pun bazele viitorului adult-artist, oferindu-i modele de comportament pentru alte contexte viitoare. În acest fel, personalitatea se dezvoltă armonios și echilibrat. În situația obținerii rezultatului dorit, stima de sine și încrederea în propriile abilități vor crește, acționând ca un motor motivațional pentru proiectele viitoare, iar în cazul unui eșec va învăța să se ambiționeze, să fie perseverent, să-și urmărească scopul în continuare, chiar dacă în ziua respectivă nu a avut o prestație convingătoare.
Un alt beneficiu al participării la concurs este dezvoltarea relațiilor sociale și a networking-ului din lumea artistică. Pentru că participarea nu implică doar simpla prezență în ziua concursului, ci un întreg bagaj de ore de pregătire alături de alți elevi, de profesorii-maeștri, și posibilitatea de a fi văzut de un juriu de personalități artistice și pedagogice care pot ajuta concurentul în cariera artistică viitoare. Atunci când elevul sau studentul participă la concurs va lua contact cu alții de vârsta lui, ghidați spre succes cu o pasiune comună, se vor cunoaște între ei și vor relaționa într-un colectiv de elită.
Până la ediția a șasea, concursul s-a adresat doar elevilor înscriși în învățământul preuniversitar vocațional-artistic, însă de la ediția a șaptea, concursul are două secțiuni: una pentru elevii din învățământul preuniversitar artistic, iar cea de-a doua pentru studenți, indiferent de naționalitate, înscriși la studii de licență sau master.
Prima secțiune se va desfățura fizic, în 5 mai 2023, începând cu ora 10:00, iar secțiunea universitară se desfășoară online, rezultatele fiind postate pe pagina oficială de facebook a concursului, în data de 6 mai 2023, ora 18:00.
În acest an, la ediția a noua a Concursului Internațional de Canto „Voci de primăvară”, în juriu vor fi personalități ale pedagogiei artei vocale și interpreți de mare valoare. Președintele juriului este prodecanul Facultății de Muzică și Teatru din cadrul Universității de Vest din Timișoara, lect. univ. dr. Ioana-Mia Iuga. La secțiunea preuniversitară, membrii juriului sunt: soprana Silvia-Sorina Munteanu – solistă a Operei Naționale București și conferențiar la Universitatea „Aurel Vlaicu” din Arad, prof. Felicia Fleter de la Colegiul de Arte „Sabin Drăgoi” din Arad, iar de la Liceul de Artă „Ion Vidu” din Timișoara, gazda concursului, prof. Adina Covaci și prof. Georgiana Ciocan. La secțiunea universitară avem invitați de marcă: prof. univ. Ljudmila Popović de la Facultatea de Muzică din Belgrad (Serbia), conf. univ. dr. Florina Hinsu-Mariș de la Facultatea de Arte, Universitatea Oradea, lect. univ. dr. Simona Negru – Facultatea de Muzică și Teatru din cadrul Universității de Vest din Timișoara, prof. Cosmina S. Stitzl de la C.S.S. Musikschule, Stuttgart, (Germania), lect. univ. dr. cda. Daniel Zah, reprezentând Liceul de Artă „Ion Vidu” Timișoara și Universitatea „Aurel Vlaicu” din Arad.
Criteriile de jurizare vor fi: realizarea tehnică, interpretarea stilistică, fidelitatea respectării partiturii, precizia ritmică, acuratețea intonațională, expresivitatea și creativitatea interpretului.
Președinții de onoare ai concursului sunt: prof. Aura Codruța Danielescu, inspector școlar general, și prof. Oana Codruța Tomescu, inspector școlar – Arte, din cadrul Inspectoratului Școlar Județean Timiș. Directorul concursului este prof. Patricia Vlad, director al Liceului de Artă „Ion Vidu” din Timișoara, iar manager de proiect – prof. dr. Daniel Zah, director adjunct la Liceul de Artă „Ion Vidu” Timișoara. Coordonator este prof. Adina Covaci, iar secretariatul concursului va fi asigurat de prof. Adelina Costăngioară. Designul grafic este realizat de prof. Maria Chioran.” (prof. dr. Daniel Zah, manager de proiect)
AUDIO / Interviu: prof. dr. Daniel Zah, Director adjunct Liceul de Artă „Ion Vidu”, Timișoara:
Sursa foto/Daniel Zah, arhiva personală.
Pagină îngrijită de Simona Stoița, realizator Radio Timișoara.