Corul „Ion Românu” al Filarmonicii „Banatul” în concert aniversar, la 70 de ani de la înfiinţare, pe scena Festivalului Internaţional „Timişoara Muzicală”
Articol de Dana Florea, 10 mai 2022, 20:34
Corul Academic „Ion Românu” al Filarmonicii „Banatul” aniversează 70 de ani de la înfiinţare prin concertul coral extraordinar care va avea loc, pe scena Festivalului Internaţional „Timişoara Muzicală” (ediţia a XLVI –a), joi, 12 mai 2022, ora 19, la Sala „Capitol” a filarmonicii.
În cadrul Concertului aniversar, alături de maestrul Iosif Todea, dirijorul ansamblului, la direcţia Corului „Ion Românu” al Filarmonicii „Banatul” sunt invitate personalităţi ale artei dirijorale corale: Diodor Nicoară (dirijor al corului între anii 1969-2006), prof. univ. dr. Damian Vulpe (dirijor al corului între anii 1990-1992), Cornel Groza (dirijorul Corului Filarmonicii „Transilvania”, Cluj Napoca), Cezar Verlan (dirijorul Corului Naţional de Cameră „Madrigal – Marin Constantin”), Răzvan Rădos (dirijorul Corului de copii Radio din Bucureşti), Ciprian Ţuţu (dirijorul Corului Radio din Bucureşti).
Programul Concertului aniversar al Corului „Ion Românu” al Filarmonicii „Banatul” va cuprinde lucrări din creaţia compozitorilor: B. Hoinic, N. Ursu, V. Spătărelu, S. Toduță, C. Arvinte, A. Bruckner, V. P. Şumski, D. Pop, S. Barber, A. Paşcanu, O. Gjeilo, D. M. Goia.
Dirijor de excepţie, Diodor Nicoară s-a dedicat mai bine de trei decenii împlinirii profesionale a Corului Academic „Ion Românu” al Filarmonicii „Banatul” din Timişoara. De Diodor Nicoară se leagă înfiinţarea şi instruirea multor formaţii corale, dar mai ales iubirea pentru păstrarea şi valorificarea creaţiei corale în general, şi bănăţene în special.
„Mulţumesc acestui cor minunat al filarmonicii şi tuturor coriştilor cu care am colaborat de-a lungul anilor. Mulţumesc profesorilor mei de la Conservatorul din Iaşi, oameni deosebiţi: profesorul Constantin Constantinescu, Achim Stoia – Rector, profesor şi compozitor, dirijorul Ion Baciu, Vasile Spătărelu – profesor de Forme şi Contrapunct, profesorul George Pascu.
Doresc să-mi amintesc cu mare drag de cei care m-au „otrăvit” cu această „meserie”. Printre primii, au fost: profesorul Ioan Odrobot, Nicolae Ursu care s-a ocupat de pregătirea mea, Ion Pavalache – maestrul meu de la Iaşi, Doru Popovici, bănăţean de-al nostru, compozitor pe care noi l-am cântat.
Poate cel mai important, doresc să aduc un omagiu maestrului Ion Românu, „vinovatul” principal pentru cariera mea de dirijor. În 1969, Ion Românu s-a retras de la Corul Filarmonicii, cedând un post, pentru a se face concurs, pentru Diodor Nicoară. Nu ne cunoşteam, nu avea niciun fel de obligaţii faţă de Nicoară, nu am fost neamuri, nu a intervenit nimeni pe lângă el. A făcut-o de bună voie şi nesilit de nimeni, văzând în mine un viitor dirijor. Şi se pare că nu s-a înşelat. Maestrul Ion Românu s-a retras atunci de la Corul Filarmonicii, la catedră, dar a mai rămas în continuare Director al filarmonicii. A fost cel mai longeviv Director al Filarmonicii „Banatul”, douăzeci şi trei de ani. Îi port o amintire vie şi cu toate că s-a „dus”, din 1981, îmi lipseşte foarte mult. Nu-l pot înlocui cu nimeni.
Nu în ultimul rând, mulţumesc părinţilor mei, fără de care nu eram în faţa dumneavoastră. Pe mama am moştenit-o la talente. Ea a fost în tinereţe o foarte bună cântăreaţă, coristă talentată şi sensibilă.
Mulţumim lui Dumnezeu că ne-a adus la acestă vârstă, sănătoşi, bine şi în pace. Ce va fi de aici înainte,… e un cadou de la Dumnezeu.” mărturiseşte maestrul Diodor Nicoară (înregistrare Radio Timişoara din Concertul aniversar, 2007).
Despre semnificaţia Concertului aniversar, despre momentele esenţiale din istoria corului, despre dirijorii şi direcţiile repertoriale, interviu în exclusivitate pentru Radio Timişoara, acordat de maestrul Iosif Todea, dirijorul Corului Academic „Ion Românu” al Filarmonicii „Banatul”:
„Concertul aniversar se doreşte a fi un remember pentru ceea ce a însemnat Corul Filarmonicii de-a lungul existenţei lui în viaţa societăţii timişorene.
Acest concert îl dedicăm oamenilor care au pus trupul şi sufletul lor pe altarul muzicii şi pe care îi preţuim la adevărata lor valoare.
Putem vorbi de un quasi început al formării Corului încă din anul 1871, când a avut loc primul concert vocal-simfonic, desfăşurat sub tutela Societăţii Filarmonice.
Sub bagheta lui Heinrich Weidt au fost interpretate două ample lucrări vocal-simfonice: „Die Frithjofs Saga” de Max Bruch şi „Der Taucher” – compoziţie aparţinând dirijorului timişorean. În acea vreme, corul avea în componenţă doar amatori, şi îşi desfăşura activitatea în mod benevol.
Activitatea de concert care a urmat era axată preponderent, la începuturi, pe genul a cappella: de la miniaturi corale până la partituri de amploare, precum „Missa Papae Marcelli” de G. P. da Palestrina. Nu înseamnă că genul vocal-simfonic a fost abandonat. Dimpotrivă, lucrări de mare extensie, precum „Requiem”-ul (1877) şi Oratoriul „Die Könige in Israel” (1882), ambele ale compozitorului timişorean Franz Wilhelm Speer, oratoriile „Creaţiunea” de J. Haydn (1880), „Elias” (1884) şi „Paulus” (1891) de Mendelssohn-Bartholdy, au constituit momente de referinţă în activitatea de concert a Societăţii.
Putem vorbi la modul concret despre Corul Filarmonicii „Banatul” începând cu anul 1951, an din care a activat în regim de voluntariat timp de patru ani. Formarea acestui cor a lărgit şi a îmbogăţit totodată sfera repertorială a instituţiei, devenind o prezenţă necesară în viaţa de concert, fapt pentru care, în anul 1955, s-a decis salarizarea coriştilor şi stabilirea în mod oficial a ansamblului coral profesionist al Filarmonicii „Banatul”.
Din anul 1955 până în anul 1972, corul a fost pregătit de Mircea Hoinic, sub bagheta căruia, corul a abordat titluri de referinţă din repertoriul vocal-simfonic : Verdi – „Requiem”, Mozart – „Requiem”, Beethoven – Simfonia IX.
În anul 1957 i s-a alăturat Ion Românu, cel care a introdus, în repertoriul corului, lucrări a cappella. Primul concert a cappella a avut loc în anul 1957, anul venirii la Timişoara, program alcătuit din lucrări semnate de Johannes Brahms.
În anul 1967 are loc lansarea primului disc al orchestrei şi corului cu „Requiem”-ul de Mozart, urmând ca tot în acest an să fie prezentat şi primul concert de colinde.
Începând cu anul 1969, maestrul Diodor Nicoară va prelua conducerea artistică a Corului Filarmonicii până în anul 2006.
Pentru o perioadă scurtă de timp, în anul 1985, conducerea corului a fost încredinţată d-lui conf. univ. Ovidiu Giulvezan, datorită faptului că maestrul Diodor Nicoară a fost invitat să preia conducerea corului Operei din Ankara.
De asemenea, pentru o perioadă de doi ani, între 1990 şi 1992, d-l prof. univ. dr. Damian Vulpe a fost la pupitrul corului bănăţean.
În anul 1997, Filarmonica „Banatul” a anunţat concurs pentru postul de dirijor al Corului. În urma concursului, activez până în prezent în fruntea acestui ansamblu coral profesionist.
Dirijorii care au muncit la clădirea şi perfecţionarea ansamblului coral în perioada de debut au deschis drumul spre ceea ce suntem noi astăzi. Au fost acei oameni inimoşi, îndrăgostiţi de muzică, şi în special de cea corală, pe care au căutat să o cultive în rândul maselor largi de oameni, care erau oameni simpli, fără pregătire muzicală de specialitate, dar oameni fascinaţi de fiorul pe care doar muzica îl poate oferi.
De-a lungul vremii, modalitatea de lucru s-a schimbat radical. Astăzi tot mai mulţi tineri au la bază studii superioare de specialitate, astfel încât timpul necesar pregătirii unui concert s-a scurtat mult şi, în acelaşi timp, putem obţine o calitate artistică superioară. Totuşi, indiferent de ce vremuri trăim, chiar dacă trăim în mare viteză, muzicienii au nevoie de timp pentru a înţelege muzica şi traiectoria ei să fie corect şi clar înţeleasă, ca mai apoi să fie oferită publicului. Pilonii pe care se clădeşte muzica, în general, au rămas aceiaşi, doar modalitatea de exprimare este diferită.
Fiecare perioadă de timp a însemnat un „plus valoare”. Fiecare dirijor a reuşit să traseze un parcurs ascendent, introducând în repertoriu lucrări care până atunci erau inaccesibile. Orice provocare presupune şi o mare dorinţă de a te dezvolta din punct de vedere muzical.
Astfel, în perioada de după 1990 s-a încercat o abordare mai largă a genului de operă, s-au introdus în programe musical-uri, lucrări din muzică de film, gospel, abordarea unor lucrări contemporane. Toate acestea au dezvoltat aria de acoperire a dorinţelor publicului, scopul fiind acela de a aduce publicul în sala de concert.
În cei 70 de ani de activitate, Corul „Ion Românu” al Filarmonicii „Banatul” a asimilat un vast repertoriu atât vocal-simfonic, cât şi a cappella, din literatura universală şi românească, şi în special cea bănăţeană. Spun aceasta pentru că, maestrul Diodor Nicoară ne-a deschis noi orizonturi ale cunoaşterii muzicii populare, fiind un mare specialist al folclorului bănăţean.
Corul „Ion Românu” al Filarmonicii „Banatul” a avut numeroase turnee în străinătate, cu lucrări reprezentative ale genului vocal-simfonic, dar şi cel de operă, şi muzică de film. Aş dori să amintesc turneele artistice susţinute alături de orchestra Filarmonicii „Banatul” în Spania, Italia, Germania, Portugalia, Olanda, încununate cu un deosebit succes, apreciate pentru calitatea artistică, prezenţa scenică şi frumuseţea muzicii.
Corul „Ion Românu” al Filarmonicii „Banatul” a interpretat sub bagheta multor dirijori de prestigiu în ţară şi străinătate, printre care îi amintesc pe: Cristian Mandeal, Horia Andreescu, Cristian Măcelaru, Iosif Conta, Raymond Janssen.
Acest concert are o desfăşurare aparte, ieşit din tipare. Faptul că la un concert coral sunt invitaţi mulţi dirijori, chiar dacă la prima vedere „şochează” puţin, l-am conceput ca pe o întrepătrundere a generaţiilor. Astfel, în prima parte a concertului este etalată maturitatea muzicală, adunată în zeci de ani de experienţă la pupitrul dirijoral, iar în partea a doua, talentul şi exuberanţa tinereţii. Amândouă sunt necesare, chiar esenţiale, în atingerea performanţei şi a calităţii.
În prima parte a concertului i-am invitat pe d-l prof. univ. dr. Damian Vulpe, pe maestrul Diodor Nicoară şi pe maestrul Cornel Groza, dirijorul Corului Filarmonicii „Transilvania” din Cluj Napoca. Îi urmează Cezar Verlan – dirijorul Corului Naţional de Cameră „Madrigal – Marin Constantin”, Răzvan Rădos – dirijorul Corului de copii Radio din Bucureşti, Ciprian Ţuţu – dirijorul Corului Radio din Bucureşti şi încheierea concertului îmi aparţine. Programul va cuprinde piese de facturi diferite, deci vă promit că nu vă veţi plictisi, piese corale care vor începe de azi să intre în repertoriul corului nostru.
Vă invităm să participaţi alături de noi la acest moment aniversar. Am dori să vă simţim aproape, să ne transmiteţi dragostea dumneavoastră, să ne susţineţi atunci când obosim şi noi vă vom oferi emoţie. Vă aşteptăm cu drag.” transmite maestrul Iosif Todea, dirijorul Corului Academic „Ion Românu” al Filarmonicii „Banatul” din Timişoara (interviu difuzat la Radio Timişoara, emisiunea „Cultura la doi paşi”, realizator Simona Stoiţa).
(sursa foto: Filarmonica „Banatul”, Timişoara)