Festivalul-Concurs Internațional „Remus Georgescu”, sub semnul Muzicii Noi. Interviu: Gabriel Mălăncioiu, compozitor.
FESTIVALUL-CONCURS INTERNAȚIONAL REMUS GEORGESCU, organizat de Filarmonica „Banatul” din Timișoara, propune SCULPTURI SONORE, tema actualei ediții, pornind de la convingerea maestrului Remus Georgescu: „Muzica poate fi gândită și ca un mod de a sculpta, de a modela văzduhul”.
Articol de Simona Stoița, 16 octombrie 2023, 00:48
Ajuns la cea de-a zecea ediție, festivalul se va desfășura între 16 și 26 octombrie 2023, și va cuprinde prelegeri, un workshop de compoziție, un simpozion, concerte, dintre care un nou concert itinerant, în cinci locuri diferite ale Timișoarei.
Povestea festivalului, interviu cu Gabriel Mălăncioiu, compozitor, director artistic al festivalului:
„Vă propunem o reîntâlnire cu Muzica Nouă, sub „umbrela spirituală” a maestrului Remus Georgescu. Festivalul INTRADA, organizat de Filarmonica „Banatul”, redenumit între timp Festival-Concurs Internațional „Remus Georgescu”, va fi centrat în jurul unui citat de-al maestrului – „Muzica poate fi gândită și ca un mod de a sculpta, de a modela văzduhul”. Toate evenimentele din cadrul festivalului vor fi „modelate”, structurate, în jurul acestui citat. Concertele sunt denumite generic – SONOSCULPTURI.
Am desfășurat un foarte reușit Concurs de Compoziție. Juriul a avut sarcina extrem de dificilă de a alege cinci compozitori dintr-un număr de 156 compozitori din toate colțurile lumii, care, inspirați de acel citat al maestrului Remus Georgescu, trebuiau să compună o lucrare ce va fi cântată, în primă audiție absolută, la Timișoara, în cadrul Concertului itinerant, în care cinci ansambluri se vor afla în cinci locuri, potrivite considerăm noi, pentru a pune în lumină fiecare lucrare.
Vom avea un Workshop de Compoziție, coordonat de Yann Robin, compozitor francez, un nume foarte important în zona Muzicii Contemporane, care va lucra cu cei cinci compozitori, laureați ai concursului.
Vom avea și două prelegeri foarte interesante. În data de 22 octombrie 2023, basul și compozitorul Martin Wistinghausen va vorbi despre „Tehnici neconvenționale de folosire a vocii”, iar în data de 20 octombrie 2023, compozitorul Yann Robin își va prezenta propriile lucrări.
Prezența maestrului Remus Georgescu de-a lungul întregului festival va fi „simțită” prin lucrările care i se vor cânta, dar și prin lucrările In Memoriam ce îi sunt dedicate, scrise de importanți compozitori români.
Cele nouă concerte – SONOSCULPTURI se vor desfășura între 16 și 26 octombrie 2023, la Timișoara.
Concertul de deschidere, din 16 octombrie 2023, îi va aparține Ansamblului Couleurs din Cluj-Napoca, coordonat de Alexandru Murariu. Vom avea un început cu SONOSCULPTURI CLUJENE.
În data de 17 octombrie 2023, pianista Adriana Toacsen ne propune un concert foarte interesant pentru pian solo, în care vor fi prezentate 12 bis-uri. Bis-ul, aflat la finalul unui concert, este de obicei cireșica din vârful tortului. De această dată, prin inspirația pianistei Adriana Toacsen, bis-ul va deveni tema centrală a întregului concert.
În data de 18 octombrie 2023, RITMOSCULPTURILE vor fi „modelate” de Ansamblul Percutissimo, coordonat de Doru Roman. Vom avea o seară israeliană, în care și elemente de Coregrafie vor îmbogăți conținutul muzical.
Un punct central al acestui festival îl reprezintă aducerea unuia dintre cele mai importante ansambluri vocale europene, Auditiv Vokal Dresden, coordonat de dirijorul Olaf Katzer. Tematica acestui concert, CANTOSCULPTURI, ne va releva piese din repertoriul vocal românesc, cât și din cel aparținând unor compozitori germani. Ne bucură disponibilitatea acestui ansamblu extraordinar de a prezenta și patru lucrări românești, în cadrul programului.
Concertul din 21 octombrie 2023, de la Biserica Piaristă, FRESCOSCULPTURI CON MOTO, îi aparține unui Duo extrem de rafinat, care se impune deja pe scenele din țară, Duo Serafim, alcătuit din doi violonceliști extraordinari, Mircea Marian și Ștefan Cazacu.
În 22 octombrie 2023 va fi Concertul itinerant, unul dintre punctele centrale ale festivalului, în care se vor prezenta cele cinci lucrări, aparținând compozitorilor laureați ai Concursului Internațional de Compoziție „Remus Georgescu”. Cele cinci locuri pe care le-am considerat a fi potrivite pentru acest concert itinerant sunt: Parcul Central – lucrarea scrisă de Joel Frederick Kirk va fi interpretată de Ansamblul Percutissimo, Librăria Cărturești – lucrarea lui Áron Török-Gyurkó va fi interpretată de Romanian Flute Ensemble, coordonat de Matei Ioachimescu, apoi, în foaierul Operei Naționale Române din Timișoara, basul Martin Wistinghausen ne va interpreta cea de-a treia lucrare, scrisă de Henri Colombat. Ansamblul Auditiv Vokal Dresden va prezenta, la Domul Romano-Catolic, cea de-a patra lucrare, scrisă de Michael Taplin, iar punctul final al acestui concert itinerant va fi la Bastionul Theresia, unde Ansamblul ATEM va prezenta cea de-a cincea lucrare, scrisă de Yuri Demetz.
Seara de 23 octombrie 2023 va aduce în fața melomanilor un concert deja devenit tradițional în cadrul festivalului, în care studenții Facultății de Muzică și Teatru din Timișoara vor concerta alături de membri ai Filarmonicii „Banatul”.
Următorul concert, din 24 octombrie 2023, EXOSCULPTURI, îi aparține basului Martin Wistinghausen, care va cânta alături de Ansamblul ATEM din Timișoara.
Ultimul concert din festival, în 26 octombrie 2023, este un punct culminant poate al întregului festival, prin prezența Ansamblului Metamorfosis din Serbia, alături de violistul Saša Mirković.
Așteptăm publicul să vină la cele nouă concerte, un omagiu adus maestrului Remus Georgescu care „continuă să ne călăuzească”, așa cum a făcut-o și în timpul vieții pământene.
Ne bucurăm foarte mult că studenții facultății noastre apar, din nou, în trei concerte din cadrul festivalului.
Ne bucurăm de această sincronicitate a temei festivalului, „Sculpturile Sonore ale lunii Octombrie” rezonând cu aducerea expoziției „Brâncuși”, la Muzeul Național de Artă Timișoara.
Așteptăm publicul să vină să descopere împreună cu noi această bogăție stilistică, extraordinară, ce caracterizează creația contemporană!
Prin modul de structurare a programelor încercăm să realizăm un echilibru între mai multe forțe: tinerețea, caracteristică studenților, inocența acestora, aduse laolaltă cu nume de prim rang ale Muzicii de Cameră sau ale Muzicii Vocale Europene; proporția lucrărilor noi, compuse pentru acest festival, în contraparte cu lucrările care au trecut „testul timpului”, care au avut deja o întâlnire cu publicul, și au fost validate de către acesta. Dacă urmărim această proporție din perspectiva prezenței creației maestrului Georgescu, observăm că în mai toate concertele din festival vor fi cântate lucrări aparținând lui Remus Georgescu. Pe de altă parte, compozitori importanți, precum Adrian Pop, Dan Dediu, Cristian Bence-Muk, sau Martin Wistinghausen, au scris lucrări In Memoriam Remus Georgescu.
Cred că sunt prezente în cadrul festivalului multe lucrări bune. De fapt, dacă sunt îndeplinite aceste două condiții – compoziții valoroase, cântate foarte bine –, nu am nicio îndoială că va exista și o rezonanță din partea publicului față de aceste lucrări, că ele vor fi apreciate.
Există poate această „reticență”, care nu este atât de accentuată în Literatură sau în Artele Plastice, față de creația Muzicală Contemporană. Dar, iarăși, nu am nicio îndoială că dacă publicul va trece peste această „reticență” inițială, va descoperi lucrări care îi vor fi pe plac.” (Gabriel Mălăncioiu, compozitor, interviu Radio Timișoara)
AUDIO / Gabriel Mălăncioiu, compozitor, interviu Radio Timișoara:
Sursa foto/arhiva personală Gabriel Mălăncioiu. Afișe/sursa Filarmonica „Banatul”, filarmonicabanatul.ro
Articol de Simona Stoița, realizator Radio Timișoara.