Ascultă Radio România Timișoara Live • 

“Flute Lab” cu Matei Ioachimescu și The Romanian Flute Ensemble, turneu național “inSuflu”, concerte și masterclassuri

“Flute Lab”, cel mai recent proiect al flautistului Matei Ioachimescu împreună cu The Romanian Flute Ensemble prezintă, în perioada 11 – 23 martie 2023, o serie de concerte cu titlul “inSuflu” în opt orașe din România (Timișoara, București, Ploiești, Focşani, Brașov, Bistrița, Baia Mare, Cluj-Napoca) și șapte masterclassuri de interpretare flautistică, dedicate tinerelor talente.

“Flute Lab” cu Matei Ioachimescu și The Romanian Flute Ensemble, turneu național “inSuflu”, concerte și masterclassuri

Articol de Simona Stoița, 5 martie 2023, 08:52 / actualizat: 16 februarie 2024, 8:18

Seria de concerte “inSuflu”, parte a proiectului “Flute Lab”, se deschide la Timișoara, eveniment muzical extraordinar care va avea loc la Sala „Capitol” a Filarmonicii „Banatul”, sâmbătă, 11 martie 2023, ora 19.

Alături de Matei Ioachimescu se va afla The Romanian Flute Ensemble, format din studenți remarcabili ai Universității de Vest – Facultatea de Muzică și Teatru din Timișoara (Tabea Bebeșelea, Iulia Lupaș, Alexandra Mahu, Miriam Tohătan, Romina Onișor și Bogdan Preda), un ansamblu tânăr care se face deja remarcat la festivaluri internaționale, o mini orchestră de flaute moderne – de la flautul bas la piculină.

În concertele “inSuflu” vor fi prezentate, în primă audiție, lucrări compuse special pentru acest eveniment de compozitori de primă mărime din generația tânără, precum Gabriel Mălăncioiu, Ciprian Pop, George Păiș și Alin Chelărescu.

În program:
Eugene Magalif – Colibri
Gabriel Mălăncioiu – Suflolipicius
Anže Rozman – Dance of the Little Dragon
George Păiș – Corners and Edges
Derek Charke – Raga 7
Richard Rogers -Sound of Music
Alin Chelărescu – C(o)oal Rock
Ian Clarke – Within
Ciprian Pop – E-Fun(k)

Studenții flautiști de la Universitatea de Vest din Timișoara – Facultatea de Muzică și Teatru, membrii The Romanian Flute Ensemble, ansamblu condus de conf. univ. dr. Matei Ioachimescu, flautist de renume internațional,  au răspuns la câteva întrebări, în exclusivitate pentru Radio Timișoara:

Când a fost momentul în care ai realizat că flautul este „esența” devenirii tale artistice?

Cum se coagulează dialogul între membrii ansamblului?

Cum se traduce „suflul” acestui ansamblu, The Romanian Flute Ensemble?

Ce „lumi sonore” va dezvălui proiectul “inSuflu”?

Cum definești relația discipol – maestru?

Ce ai găsit „dincolo” de partitură?

Cum se „vede” viitorul tău?

„Nu știu dacă flautul este „esența” devenirii mele artistice, dar știu că este un mijloc prin care, câteva ore, în fiecare zi, îmi exersez atenția, prezența, abilitatea de a asculta și de a mă asculta. Fac aceasta de la unsprezece ani și îmi dau seama că îmi aduce mult bine, motiv pentru care realizez că a devenit o dependență. Iar lucrurile se înfrumusețează și devin mai interesante atunci când lucrezi împreună cu alții, și ajungi să faci muzică împreună cu ei. Cred că ceea ce ne unește în acest ansamblu este dedicarea și dorința de a da ceea ce avem mai bun, fiecare dintre noi, și, bineînțeles, dragostea pe care o avem față de muzică și față de flaut. Cel mai important lucru pentru funcționarea grupului este să ne ascultăm în general, dar mai ales atunci când cântăm împreună. Matei Ioachimescu, profesorul nostru, are grijă să ne ofere principiile de bază, atât din punct de vedere tehnic, cât și muzical, după care să ne ghidăm, dar se asigură și că ajungem la un moment dat să ne servim de aceste principii, să ni le însușim și când el nu este în preajmă. Am un program variat. Veți putea descoperi de la ființe mitologice la sonorități din muzica funk și jazz, muzică de film, dar și sonorități mai abstracte. Cred că toate provocările pe care acest proiect ni le pune în față sunt de fapt lecții prețioase pentru noi, tineri flautiști la început de drum profesional, de la studiul individual al unor elemente de limbaj muzical cu care poate unii dintre noi nu am fost familiari la a pune împreună tot ceea ce am studiat individual, promovare și, desigur, a ne gestiona cât mai bine resursele de energie, având în vedere că ne așteaptă un turneu prin mai multe orașe din țară și va fi mult de călătorit, mult de cântat. Nu știu sigur ce îmi rezervă viitorul. Sper că va fi, ca până acum, cu cel puțin la fel de multă muzică. Sper că voi avea aproape oameni alături de care să fac muzică și oameni cărora să le pot împărtăși ceea ce fac.” (Alexandra Mahu, studii master, anul II, FMT-UVT)

„Contactul meu cu muzica a început la o vârstă fragedă, tatăl și bunicul meu fiind constructori de naiuri. Am început, inițial, la fluier și pian, ulterior făcând trecerea la flaut. Momentul deciziei de a continua pe acest traseu a fost chiar în primiii ani de flaut, fiind fascinat de mai-marii flautiști ai lumii, și de posibilitățile și sunetul acestui instrument. Am simțit că pot transmite publicului cu ușurință orice text muzical. A fost ca o „dragoste la prima vedere”. Dialogul între colegii din ansamblu este unul foarte transparent. Suntem deschiși și sinceri la fiecare pas, atât în repetiții, cât și în general. Respectul este un criteriu de bază care face să funcționeze întregul mecanism ce nu ține neapărat numai de partea muzicală. Acest ansamblu dorește să „insufle”, dacă pot să spun așa, un aer proaspăt, o direcție a descoperirii flautului și a posibilităților sale. Muzica pe care am ales-o este una plăcută publicului și este o invitație deschisă pentru toți către „tărâmul” flautistic. În percepția mea, relația între discipol și maestru este bazată pe respect reciproc. Acest respect este critic când vine vorba de progresul unui elev sau student. Maestrul are rolul de a îi cunoaște pe discipolii săi, cu bune și rele, și de a îi încuraja, pentru a putea stabili un mediu plăcut și optim dezvoltării, atât pentru discipol, cât și pentru maestru. Partiturile pe care le propunem pentru aceste întâlniri sunt bine structurate și au personalități unice. Dincolo de partitură, această muzică trezește publicul și îl invită să asculte activ toate schimbările de nuanțe, tempo sau atmosferă. Regăsim bine ascunse motive folclorice, de rock sau jazz. Este primul turneu de o asemenea amploare la care iau parte, atât eu, cât și colegii mei. Este într-adevăr o provocare muzicală, și de echipă, și de logistică. Ne pune la încercare abilitățile de muzicieni și ne îndeamnă la a face muzică din pură plăcere. „Lumile sonore” pe care le vom prezenta ne vor duce într-o „călătorie” de neuitat. O „călătorie” parcă extrasă din cărțile lui Jules Verne. Viitorul sună bine! Aceasta este expresia, sau primul lucru care îmi trece prin minte atunci când citesc întrebarea adresată. Mă bucur, în calitate de student, să fac parte deja din componența artistică a Filarmonicii „Banatul” din Timișoara. Pe un plan mai extins, îmi doresc să continui cu același entuziasm colaborarea mea cu Matei Ioachimescu, mentorul echipei noastre, în același timp reușind și să mă detașez, să devin un artist independent, cu proiecte și concerte proprii.” (Bogdan Preda, studii master, anul II, FMT-UVT)

„Momentul în care am realizat că muzica și flautul sunt cele mai importante pentru mine a fost atunci când, datorită unor probleme de sănătate, am fost pusă față în față cu perspectiva în care nu aș mai fi fost capabilă să cânt la acest instrument. Bineînțeles, acest scenariu nu a avut loc, nu a fost cazul, însă, doar această perspectivă a fost suficient de puternică pentru mine ca să mă convingă că aceasta este ceea ce într-adevăr îmi doresc să fac, pentru tot restul vieții. Cred că acest ansamblu este un „refugiu” pentru toți. Suntem foarte diferiți unul față de celălalt, dar ne completăm armonios. Același lucru îl simțim și față de Matei Ioachimescu. În ultimă instanță, orice s-ar întâmpla, Matei nu ar ezista niciodată să ne ofere ajutor sau sprijin. Ne străduim din răsputeri să facem dreptate fiecărei partituri scrise pentru noi, și descoperim cu bucurie fiecare mister pe care acestea îl ascund, de la efecte bizare la ritmuri pline de viață, sau armoniii atipice. Acest ansamblu dorește să încânte publicul cu o serie de lucrări în primă audiție absolută, însă, cu toții suntem conștienți de faptul că atunci când nu cunoaștem ceva sau pe cineva, tindem să-l respingem. Așa și cu Muzica Nouă. Este un limbaj care nu a fost învățat încă de publicul larg, astfel că, misiunea, provocarea noastră este de a fi niște „punți de legătură” între compozitor și public. În viitor, chiar dacă mulți dintre noi urmează să ne finalizăm studiile, la clasa profesorului Matei Ioachimescu, ne dorim să rămânem activi, să continuăm să cântăm și să promovăm muzica, așa cum ne place și cum o iubim.” (Iulia-Rebeca Lupaș, studii master, anul II, FMT-UVT)

„Nu pot să zic că a fost neapărat un moment, ci un întreg parcurs, descoperind treptat misterele acestui instrument, flautul, și farmecul acestuia. În general, relația dintre membrii ansamblului este foarte bună, cunoscându-ne tot mai mult, comunicând și petrecând timp de calitate împreună. Relația discipol – maestru cred că se bazează foarte mult pe încredere, respect, pe munca pe care o depune fiecare în parte, având un scop comun, și anume, acela de a dezvălui  publicului unele mistere ale muzicii. Partitura este precum o „hartă”. Ea te ghidează și îți indică modul în care trebuie interpretată muzica, însă, dincolo de partitură este de multe ori o întreagă enigmă ce trebuie descoperită. Noul proiect, „inSuflu”, are scopul de a promova muzica cultă contemporană, de a transmite publicului frumusețea acestei muzici, având onoarea de a interpreta muzica unor compozitori contemporani , care au scris special pentru acest proiect. Nu mă pot pronunța prea mult privind viitorul meu. De un lucru sunt sigură, și acela este că îmi doresc să am o carieră în muzică. Să pot spune lumii ceva, prin muzică.” (Tabea Bebeșelea, studii licență, anul I, FMT-UVT)

„Cânt la flaut de peste paisprezece ani, dar momentul în care perspectiva s-a schimbat a fost în urmă cu doi ani, la un masterclass. Atunci am hotărât că timpul meu va fi dedicat, cu cea mai mare seriozitate, flautului. La repetiții este tot timpul o atmosferă plină de viață. Aș spune că suntem precum niște piese de puzzle care formează o imagine vibrantă. Încă de când s-a conturat idea acestui proiect a existat un mare entuziasm din partea tuturor. Cred că „suflul” s-ar putea traduce prin această încântare și dorință de a împărtăși ceea ce avem noi mai bun de oferit. Cuvântul-cheie aici este probabil încrederea. Încrederea pe care o avem unul față de celălalt, că procesele de predare – învățare vor da roade în timp. Dincolo de partitură am descoperit un mecanism complex care are nevoie de toate piesele pentru a funcționa. Faptul că vom prezenta publicului lucrări în premieră prezintă, cu siguranță, o provocare. În acest proiect vor fi expuse extremele dintre muzical și efect, unitate și individualitate. Singurul lucru pe care îl pot spune este că atunci când munca întâlnește oportunitatea, viitorul nu are cum să fie decât unul promițător.” (Romina Onișor, studii master, anul I, FMT-UVT)

„Momentul în care am ales, conștient, acest instrument, a venit destul de târziu în viața mea. Doar de prin clasa a X –a, a XI –a, când încă eram elevă la Colegiul de Arte din Baia Mare, am reușit să înțeleg cu adevărat ce înseamnă muzica pentru mine. Motivul principal îl reprezintă experiențele avute pe scenă, cu impact major asupra mea. Iar aici vorbesc despre concertele pe care le-am susținut ca solistă, alături de “Camerata Euroart” din Baia Mare și Filarmonica de Stat „Dinu Lipatti” din Satu Mare. Sentimentele pe care le experimentezi atunci când ești pe scenă și ai ocazia să împărtășești publicului muzica pe care ai studiat-o cu multă pasiune și dăruire sunt foarte greu de pus în cuvinte. Însă, odată ce ai prins drag de scenă este imposibil să trăiești fără această „adrenalină”. Acest drag de scenă a devenit pentru mine din ce în ce mai puternic odată cu trecerea anilor, după ce am acumulat mai multă experiență în arta flautului. Dinamica ansamblului este cel mai special aspect al acestui proiect. Toți avem personalități puternice și experiențe diferite de viață, însă avem un lucru important în comun, și anume, flautul. Suntem foarte uniți. Deși nu ne vedem zilnic, chat-ul nostru de pe WhatsApp este mereu plin de conversații. Dincolo de muzică, am reușit să găsesc în acești oameni niște prieteni adevărați. Chiar dacă uneori avem divergențele noastre, repetițiile se termină mereu cu râsete și mâncare bună… Cel mai important aspect din viața unui muzician în formare este relația discipol-maestru. Un profesor are menirea să te inspire în drumul tău spre devenire, de a crea un „spațiu” în care să te simți în siguranță atunci când greșești și înveți lucruri noi. Un profesor este o persoană în care trebuie să poți să ai încredere deplină, care te va ajuta și va crea mijloace prin care să excelezi pe următorul pas în viață. Cred că noi muzicienii suntem de-a dreptul norocoși să avem ocazia să lucrăm cu un profesor în manieră de unu-la-unu, deoarece toată atenția acestuia ne este dedicată, iar astfel întregul proces de învățare devine mult mai personal. Dincolo de partitură se regăsește imaginația, creativitatea fiecărui muzician. Este fascinant să realizezi că deși noi avem acces la toate indicațiile compozitorului despre modul în care trebuie să interpretăm o partitură, fiecare persoană, fiind unică, va interpreta aceeași lucrare într-un mod diferit. Ceea ce face acest ansamblu atât de unic sunt oamenii din el. Experiențele pe care le-am adunat în acești ani ne-au adus cumva împreună și ne-au dat oportunitatea să exprimăm ceea ce suntem noi azi, prin muzica pe care urmează să o prezentăm publicului din România. Provocarea mea numărul unu în acest proiect este faptul că nu locuiesc în România. Așadar, nu am posibilitatea de a repeta constant cu ceilalți membri ai ansamblului. Pentru mine acest lucru este ca o pregătire pentru viața intensă de muzician. Nu voi dispune mereu de timp pentru repetiții și trebuie să fiu pregătită în orice moment. Totodată este primul turneu propriu-zis din care fac parte. Sunt curioasă să văd ce înseamnă să călătorești dintr-un oraș în altul, concertând pe diferite scene. Repertoriul pe care îl vom prezenta în acest turneu este foarte special. Vom promova lucrări scrise de compozitori tineri români, care au fost dedicate acestui ansamblu. Unele piese sunt o adevărată provocare de învățat, dar aceasta face ca roadele muncii noastre să fie mult mai satisfăcătoare. Viitorul meu va fi, în continuare, plin de aventură, deoarece planific să organizez un proiect drag mie, “Romanian Portraits”, care va avea loc, în premieră, în Olanda, în luna mai a anului 2023. Acest proiect este un prilej prin care pot să împărtășesc publicului de pretutindeni cele mai consacrate lucrări pentru flaut, pian și voce, scrise de compozitori români. Am început acest proiect în Anglia, în anul 2019, iar de atunci a fost cumva visul meu să îl pot prezenta în mai multe țări. În acest sens, Matei Ioachimescu este o continuă sursă de inspirație pentru mine, deoarece îmi doresc să explorez din ce în ce mai mult acest aspect al vieții de muzician. De asemenea, în prezent, aplic pentru concursuri și audiții de orchestră, cum ar fi “The Philharmonia MMSF Instrumental Fellowship Programme”, un program care oferă tinerilor muzicieni oportunitatea de a cânta în orchestră, alături de instrumentiști renumiți din Londra. Pe lângă toate acestea, îmi propun să iau în serios arta predatului și responsabilitatea de a forma noi generații de flautiști.” (Miriam N. J. Tohătan, studii master, anul II, FMT-UVT)

Concertele “inSuflu” fac parte din proiectul “Flute Lab”, cofinanțat de Administrația Fondului Cultural Național (AFCN).

Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.

Organizator al turneului: Asociația Cultură prin Muzică.

Parteneri principali: Universitatea de Vest din Timișoara, Facultatea de Muzică și Teatru Timișoara, Clubul Rotary Opera Timișoara.

Parteneri strategici: Filarmonica „Banatul” din Timișoara, Colegiul de Muzică „George Enescu” din București, Colegiul de Arte “Carmen Sylva” Ploiești, Filarmonica „Paul Constantinescu” Ploiești, Asociația PROPATRIAVOX, Liceul de Muzică „Tudor Ciortea” Brașov, Fundația Societatea de Concerte Bistrița, Colegiul de Arte Baia Mare, Colegiul de Muzică „Sigismund Toduță” Cluj-Napoca, Muzeul Național de Istorie a Transilvaniei.

Sursa foto: https://www.facebook.com/RomanianFluteEnsemble Autor foto: Dana Moica.

 

Codex Aureus, expus pentru prima dată în ultimul sfert de secol
Cultură duminică, 17 noiembrie 2024, 15:03

Codex Aureus, expus pentru prima dată în ultimul sfert de secol

Codex Aureus a fost expus, pentru prima dată în ultimul sfert de secol, în cadrul unui eveniment festiv al Bibliotecii Batthyaneum din Alba Iulia....

Codex Aureus, expus pentru prima dată în ultimul sfert de secol
Expoziția-eveniment “Luminile lui Caravaggio” s-a deschis pentru public la Timișoara
Cultură sâmbătă, 16 noiembrie 2024, 16:45

Expoziția-eveniment “Luminile lui Caravaggio” s-a deschis pentru public la Timișoara

Muzeul Naţional de Artă Timişoara a vernisat expoziţia “Luminile lui Caravaggio” Tabloul “Băiat mușcat de șopârlă”, din 1597,...

Expoziția-eveniment “Luminile lui Caravaggio” s-a deschis pentru public la Timișoara
Soundtrack special pentru expoziția “Luminile lui Caravaggio” de la Timișoara
Cultură sâmbătă, 16 noiembrie 2024, 08:01

Soundtrack special pentru expoziția “Luminile lui Caravaggio” de la Timișoara

Expoziția „Luminile lui Caravaggio” își deschide porțile astăzi, la Muzeul Național de Artă din Timișoara. Expoziția este o...

Soundtrack special pentru expoziția “Luminile lui Caravaggio” de la Timișoara
John Malkovich, revine pe scena Naționalului din Timișoara: Nu aș renunța la teatru
Cultură miercuri, 13 noiembrie 2024, 18:53

John Malkovich, revine pe scena Naționalului din Timișoara: Nu aș renunța la teatru

Actorul american John Malkovich se află la Timișoara pentru a pregăti cele trei reprezentații de pe scena Teatrului Național. John Malkovich...

John Malkovich, revine pe scena Naționalului din Timișoara: Nu aș renunța la teatru
Cultură miercuri, 13 noiembrie 2024, 11:55

Zilele Icoanei, la sfârşitul săptămânii, la Deva şi la Mănăstirea Crişan

O nouă ediţie a Zilelor Icoanei, o manifestare care îşi propune să promoveze arta şi cultura bizantină, va avea loc în perioada 16-17...

Zilele Icoanei, la sfârşitul săptămânii, la Deva şi la Mănăstirea Crişan
Cultură luni, 11 noiembrie 2024, 11:50

“Armata de teracotă” a primului împărat chinez, expusă la Complexul Muzeal Arad

Replici fidele ale unor statui descoperite în secolul trecut, care formează „Armata de teracotă” a primului împărat chinez, vor putea fi...

“Armata de teracotă” a primului împărat chinez, expusă la Complexul Muzeal Arad
Cultură duminică, 10 noiembrie 2024, 14:19

Ultimele pregătiri pentru expoziția „Luminile lui Caravaggio” de la Timișoara

Muzeul Național de Artă din Timișoara face ultimele pregătiri pentru deschiderea expoziţiei „Luminile lui Caravaggio”. Lucările au...

Ultimele pregătiri pentru expoziția „Luminile lui Caravaggio” de la Timișoara
Cultură sâmbătă, 9 noiembrie 2024, 21:20

Expoziție-eveniment la Timișoara, după 35 de ani de la căderea Zidului Berlinului

Pentru a marca ziua căderii Zidului Berlinului, la Timișoara a fost vernisată expoziția „Aufarbeitung. RDG și România în cultura...

Expoziție-eveniment la Timișoara, după 35 de ani de la căderea Zidului Berlinului