Gărâna Jazz Festival va scrie istorie și la ediția 28
21 de concerte, în Poiana Lupului – Gărâna și la Biserica Catolică din Văliug. Interviu: Marius Giura, directorul festivalului.
Articol de Simona Stoița, 7 iulie 2024, 00:52 / actualizat: 8 iulie 2024, 11:58
Gărâna Jazz Festival, ajuns la ediția a XXVIII -a, invită publicul, în perioada 11-14 iulie 2024, la 21 de concerte captivante.
Va fi jazz american & fusion, jazz scandinav, experimental românesc și german, cu muzicieni legendari, dar și cu tinere staruri din Polonia, Italia și Franța.
Evenimentele muzicale se vor desfășura pe scena mare din Poiana Lupului – Gărâna și la Biserica Catolică din Văliug.
INTERVIU: Marius Giura, director Gărâna Jazz Festival, președinte Fundația Culturală Jazz Banat (realizator Călin Pacatiuș, Radio Timișoara)
Ce a însemnat organizarea Festivalului Internațional Gărâna Jazz, ediția din acest an?
„Poate că mai mult ca oricând au fost dificultăți de tot felul. De ele pomenesc în fiecare an, dar anul acesta parcă s-au amplificat, în special în orașul nostru, problemele cu susținerea proiectelor culturale.
Suntem la câteva zile înainte de festival și finanțările nu sunt aprobate încă de Consiliul Local. Cu toate acestea, va fi un line-up foarte valoros, cu surprize foarte mari.
Probabil că va fi ultima ediție pe care o voi coordona în totalitate, urmând ca de la anul să rămân doar cu selecția artiștilor sau cu o parte din ea.
Am ținut în mod deosebit să aduc în fața publicului artiști absolut extraordinari!
Cu excepția celor două nume fulminante care vor fi prezente pe scena mare, toți ceilalți artiști sunt de mare valoare și anvergură internațională.”
Cine va fi, începând cu ediția din 2025, „actorul principal” al organizării festivalului, firește alături de tine?
„Festivalul va fi organizat tot de Fundația Jazz Banat, pe care o păstoresc, dar de organizarea executivă se va ocupa fiica mea, Simona, care a crescut pe lângă mine, are o experiență destul de vastă. Ea organizează și alte evenimente, cum este ORA Jazz Festival de la Oradea. Cu siguranță se va descurca. Ea este principalul meu sprijin și la ultimele ediții ale festivalului de la Gărâna.”
Care este sprijinul instituțional acordat Festivalului Internațional Gărâna Jazz?
„Festivalul este susținut în acest an de Ministerul Culturii și de entitățile din Caraș-Severin, respectiv Consiliul Județean Caraș-Severin și Primăria Reșița. Mai există parteneriate cu Centre Culturale, și cam atât…
Timișoara nu este între susținătorii acestor concerte decât prin sponsori privați. Asta se întâmplă în Timișoara de câțiva ani buni.
Anul trecut, Timișoara a fost Capitală Culturală Europeană, iar Primăria a susținut acest proiect. Probabil că l-ar fi susținut și în acest an, dar partidele din așa-zisa opoziție au refuzat să voteze alocarea fondurilor pentru evenimente culturale. Probabil că lucrul ăsta se va aproba, dar pentru Gărâna va fi prea târziu, pentru că trebuie urmați niște pași. Trebuie păstrată o anume perioadă pentru selecție și pentru contestații, și voi depăși ca dată evenimentul.
Probabil că nu se mai întâmplă niciunde în lume ca evenimentele culturale ale unui an să nu fie aprobate decât în a doua jumătate a anului, dar asta ține tot de „originalitatea” politicii românești.”
Ce înseamnă de fapt să organizezi un festival de o asemenea anvergură, la aproape o mie de metri altitudine, în România anului 2024?
„E o aventură pe care mi-am asumat-o în urmă cu mulți ani, pe care până la urmă am dus-o la bun sfârșit, dar cu eforturi și nervi de neimaginat.
E unul dintre cele mai importante evenimente culturale din România. E mai mult decât un festival.
Sunt festivaluri mari și cu mult public în România, dar Gărâna e de altă factură. E un festival extrem de elitist. O spun cu toată lipsa de modestie. Asta este.
Nu toată lumea se poate lăuda cu atâția zeci de laureați de Premii Grammy în lumea jazului. O lume în care premiile astea se dau chiar pe bune. Nu se dau pe bază de opțiuni personale, de barbă, de rochițe și de alte fustițe.
E un festival în care se face și educație, spre deosebire de cele la care vine un public foarte mare, dar în care practic nu se întâmplă nimic în plan cultural.”
Cum este perceput Festivalul Internațional Gărâna Jazz în afara granițelor României?
„30% din public este venit din afara țării.
Sunt 43 de ziariști străini acreditați și mulți dintre ei vin pentru a treia sau a patra oară, ziariști de mare clasă, de la mari publicații specializate.
Sunt mulți ziariști din Anglia, Polonia, Cehia, Serbia, Spania, Portugalia, Bulgaria și din Australia, deci festivalul e bine-cunoscut.
Este promovat destul de bine în afară, în special de cei care au cântat aici, de cei care s-au îndrăgostit de loc și de ambianță, și fac cunoscut acest festival și pe postările lor de pe rețelele sociale.”
După atâția ani de trudă în organizarea acestui festival este momentul să întreb ce reprezintă pentru Marius Giura muzica de Jazz, spontaneitatea actului jazzistic?
„Sunt un colecționar de muzică și pot să spun că sunt și un cunoscător de muzică. Fac asta din liceu. Am trecut prin rock, am mai revenit la rock, ascult cu multă plăcere și rockul progresiv actual și în general ascult muzică Rock.
Jazzul este elementul superior în care virtuozitatea muzicală a interpreților se îmbină și cu calitatea lor de compozitori.
Dacă în lumea rockului de multe ori vârsta e un criteriu prin care trupele fac un pas înapoi, în jazz nu se întâmplă lucrul acesta. Mari vedete ale jazzului sunt artiști la fel de prolifici, la fel de laborioși în realizările lor muzicale și la vârste înaintate.
Jazzul este cel care a luat locul concediilor mele, în ultimii 25 de ani. Pentru promovarea acestui gen muzical muncesc un an de zile non-stop și nu e timp de concedii…
Bineînțeles, există și momente de câteva zile în care particip la festivaluri și la congrese internaționale. Din acele zile îmi rămâne, în general, o zi cumulată pentru distracție.
Jazzul e o formă muzicală în continuă schimbare. Schimbările actuale nu mă atrag foarte mult, dar trebuie să le accept și trebuie să țin pasul cu felul în care publicul percepe această muzică.
La fel ca în Rock, există, din punctul meu de vedere, un recul al calității audienței. Cei tineri au fost „pervertiți” dintr-o perfidă propagandă spre genuri foarte facile și foarte simpliste.”
Care au fost criteriile care au stat la baza alegerii line-up-ului ediției din acest an?
„Am pornit cu ce mi-am dorit de la început, adică mi-am dorit de un an de zile acest proiect, “30 Years of e.s.t. – Tribute to Esbjörn Svensson Trio”. Discul a apărut recent și este fabulos!
Va fi un concert în care va fi omagiată activitatea începută în urmă cu 30 de ani de acest supergrup, care prin dispariția lui Esbjörn Svensson s-a cam terminat, dar cei doi care au rămas au avut și au o carieră extrem de valoroasă, în toate proiectele în care apar. Să nu uităm că Rymden, în care cântă Dan Berglund și Magnus Öström, este unul dintre grupurile de referință ale jazzului actual.”
Muzicienii nordici vor fi în prim plan, având în vedere afinitatea ta pentru sonoritățile speciale care răsună an de an, la Gărâna.
„Da, dacă ne referim în special la capul de afiș, proiectul ”30 Years of e.s.t. – Tribute to Esbjörn Svensson Trio”, majoritatea sunt muzicieni din Suedia.
Mai sunt încă trei grupuri norvegiene – Tord Gustavsen Trio, Mats Eilertsen Trio și Helge Lien Trio & Tore Brunborg.”
Ediția a 28-a a Festivalului Internațional Gărâna Jazz începe joi, 11 iulie. În prima seară vor concerta…
„Tord Gustavsen Trio, grupul Amiira, un trio condus de Björn Meyer, care a mai cântat cu Nik Bärtsch și a mai cântat chiar anul trecut împreună cu Anouar Brahem.
Prima seară va fi încheiată de cel mai valoros artist al lumii în acest moment, după clasamentul Asociației Mondiale a Ziariștilor de Jazz. E vorba de Christian McBride și noul lui proiect, ”Ursa Major”, aproape în premieră europeană.
În a doua zi vor cânta Melt Trio din Germania, Jonathan Kreisberg 4tet din Statele Unite (chitarist care este inclusiv profesor la Berklee College of Music), apoi Helge Lien Trio, secondat de Tore Brunborg, și Mats Eilertsen Trio.”
Tot vineri, 12 iulie, vor debuta concertele și recitalurile la Biserica Catolică din Văliug, pe acea scenă experimentală, cum ai denumit-o. Vorbește-mi despre acest concept, ”Experimental Stage”.
„Da, e o scenă dedicată în special artiștilor români. Subtitlul acestei secțiuni de festival este ”Romanian Jazz Meeting”.
Tot ce se întâmplă acolo e ”experimental stage”. Sunt proiecte care se pretează pentru un asemenea spațiu și este un jazz mai experimental, după cum e numită și scena.
E o muzică compusă special pentru spații mici. Sunt proiecte de autor în general, în care liderul grupului își pune amprenta în mod deosebit pe aceste concerte.
În prima zi ”Experimental Stage”, deci în 12 iulie, va cânta concitadinul nostrum Cári Tibor, laureat, în acest an, al Galei Premiilor UNITER, pentru muzică de teatru. El va veni cu un proiect în trio care se numește ”Sculpting Sounds”.
Va urma un grup din Târgu Mureș, Mindthegap Trio, condus de Ștefan Ormenișan – pianist. E un grup relativ nou, funcționează de un an și ceva. Invit publicul să vină să-l vadă pentru că merită!”
Sâmbătă, 13 iulie, pe scena mare a festivalului, din Poiana Lupului, vor concerta…
„Ariel Brínguez Quintet, iar proiectul se numește ”Nostalgia Cubana”. E un grup de o valoare cu totul și cu totul deosebită.
Ariel Brínguez este un saxofonist de origine cubaneză. Artistul are deja trei albume, dintre care două sunt de autor, absolut extraordinare! Va fi o mare surpriză pe scena festivalului! În general, la Gărâna n-am avut grupuri spaniole. Un început e totdeauna dificil, dar va fi pe măsură.
Apoi va cânta un grup important pentru noi timișorenii. E vorba de Dixie Krauser & The Fusion Company, grup în care vor apărea Doru Apreotesei, Miși Farcaș – la tobe, după o absență de vreo zece ani la Gărâna, și fostul chitarist al grupului Pro Musica, Nick Krakovski, care va veni din Statele Unite să reînceapă o carieră în România.
Va urma un grup care abordează sonorități foarte moderne, un grup de mare succes în Europa, în acest moment. Grupul se numește Girls in Airports (Danemarca), un nume interesant, dar la fel de interesant va fi și concertul lor.
Seara de sâmbătă se va încheia cu recitalul mult-așteptat, ”30 Years of e.s.t. – Tribute to Esbjörn Svensson Trio”.”
Duminică, 14 iulie, în ultima zi a festivalului, vor concerta…
„Dimineața, pe ”Experimental Stage”, la biserica din Văliug, timișorenii noștri, Nonconformist Anthology, după care va cânta cel mai în vogă grup românesc al momentului, grupul din București, Amphitrio, grup condus de Andrei Petrache, un pianist de mare viitor. El a mai cântat la Gărâna, în anii trecuți, în formule conduse de Nicolas Simion.
Ziua de duminică va continua seara, prin concertul susținut de Wojtek Pilichowski Quartet din Polonia. De ani de zile, Wojtek Pilichowski este considerat cel mai valoros basist al Poloniei.
Apoi va cânta Airelle Besson Q-tet, un proiect care peste tot în lume a avut un mare succes. Airelle Besson este una dintre marile vedete ale Franței în acest moment și replica ei la Gărâna vine după prezența ei la Timișoara, într-un duet, trompetă plus acordeon, care a avut loc la Timișoara Jazz Festival de anul trecut.
Apoi va cânta o poloneză în mare vogă în acest moment, o poloneză manageriată din Statele Unite. Ea se numește Kinga Głyk și e una dintre vedetele actuale ale scenei mondiale.
Seara va fi încheiată de Gianluca Mosole Quintet, un chitarist remarcabil din marea școală a chitariștilor italieni.”
Un îndemn adresat iubitorilor muzicii de calitate.
„Cine știe va veni cu siguranță sau va regreta că nu vine. Ei știu din anii trecuți că în momentul în care au plecat de acolo, și-au rezolvat deja cazarea.
Sper să vină cât mai mulți tineri și potențiali fani ai festivalului. O dată veniți la Gărâna, sunt convins că primul gând al lor va fi să revină!” (Marius Giura, director Gărâna Jazz Festival, președinte Fundația Culturală Jazz Banat)
Program Gărâna Jazz Festival, ediția a XXVIII -a, 2024:
Joi, 11 iulie 2024, Poiana Lupului, Gărâna
Tord Gustavsen Trio
Amiira – Klaus Gesing, Björn Meyer & Samuel Rohrer
Christian McBride & Ursa Major
Vineri, 12 iulie 2024, Biserica Catolică Văliug
Cári Tibor – Sculpting Sounds
Mindthegap Trio
Vineri, 12 iulie 2024, Poiana Lupului, Gărâna
Melt Trio
Jonathan Kreisberg 4tet
Helge Lien Trio &Tore Brunborg
Mats Eilertsen Trio.
Sâmbătă, 13 iulie 2024, Biserica Catolică Văliug
Sian Brie Quartet
Barabás Lőrinc
Sâmbătă, 13 iulie 2024, Poiana Lupului, Gărâna
Ariel Brínguez Quintet – Nostalgia Cubana
Dixie Krauser & The Fusion Company
Girls in Airports
30 Years of e.s.t. – Tribute to Esbjörn Svensson Trio w Dan Berglund, Magnus Öström, Ulf Wakenius, Joel Lyssarides, Marius Neset & Verneri Pohjola
Duminică, 14 iulie 2024, Biserica Catolică Văliug
Nonconformist Anthology
Amphitrio
Duminică, 14 iulie 2024, Poiana Lupului, Gărâna
Wojtek Pilichowski Quartet
Airelle Besson Q-tet
Kinga Głyk
Gianluca Mosole Quintet
Info, line-up, pe site-ul official: garana-jazz.ro
Afișe/facebook Garana Jazz Fest
Foto/arhivă personală Călin Pacatiuș.