INTERVIU/ Premieră la Opera Română din Timișoara, în cadrul Festivalului George Enescu
Articol de Radio Timișoara, 12 septembrie 2019, 11:01
“100xENESCU”, în premieră pe scena Operei Naţionale Române Timişoara, eveniment susţinut în cadrul actualei ediţii, cea cu numărul 24, a Festivalului Internaţional „George Enescu”
Proiectul “100xENESCU” a fost iniţiat în toamna anului 2018, în anul Centenarului, fiind prezentat într-un turneu naţional la 100 de ani de România, în zece oraşe, cu un grup format din zece persoane, drept omagiu adus lui Enescu, la mai bine de un secol, de când genialul compozitor iniţia Premiul de Compoziţie „George Enescu” .
Sub genericul “100xENESCU”, vor fi interpretate, pe scena teatrului liric timişorean, luni, 16 septembrie a.c., începând cu ora 19:30, opusuri de referinţă din creaţia compozitorilor – Béla Bartók, Liviu Dănceanu şi George Enescu -, de instrumentişti ai ansamblului Bucharest Festival Orchestra, sub conducerea muzicală a dirijorului Cristian Lupeş. În concertul de la Timişoara vor participa: violoniştii – Valentin Şerban (concertmaestru al Orchestrei Române de Tineret), Cristina Paşa, Tiberiu Branga, Monica Bălăşoiu, violiştii – Mădălina Mihalache, Emanuel Vots şi violonceliştii – Bogdan Postolache, Violeta Tuţă Popescu.
În program: Béla Bartók – Dansuri româneşti, Liviu Dănceanu – 5 of Millenium şi George Enescu – Octuorul op.7.
„Prima lucrare din program, „Şase dansuri populare româneşti”, va fi interpretată fără dirijor. Este o lucrare exuberantă în care Béla Bartók a folosit teme populare româneşti, ardeleneşti. A doua lucrare, „5 of Millenium”, de Liviu Dănceanu, este o „istorie” a muzicii în cinci minute, un mileniu de muzică în cinci minute, o călătorie în timp, scrisă pentru coarde şi gong, iar momentele de glissando ale ansamblului în paralel cu gongul fac trecerea de la un secol la altul… În „Octuorul în Do major, op. 7”, lucrare compusă de George Enesu la 19 ani, îl veţi întâlni pe Enescu foarte fresh, foarte tânăr. Încercăm să o redăm publicului exact cu aceeaşi energie, vigoare, impetuozitate, lipsă de răbdare… Este o lucrare năvalnică, o dramă muzicală mai degrabă, o piesă de teatru în care temele muzicale se transformă în personaje, iar personajele sunt, de fapt, teme muzicale expuse de-a lungul a patru părţi, un soi de simfonie de cameră”, spune dirijorul Cristian Lupeş.
„Timişoara este un oraş pe care îl iubesc foarte mult! Mă gândesc împreună cu alţi colegi muzicieni să venim cu proiecte cât mai frumoase, să sprijinim efortul timişorenilor de a susţine un an întreg foarte important, acel an de Capitală Culturală Europeană. Perspectiva Timişoarei ne încântă pe toţi!” mărturiseşte muzicianul Cristian Lupeş, dirijor, Manager al Filarmonicii de Stat Sibiu.
Detalii în dialogul realizat de Simona Stoiţa cu dirijorul Cristian Lupeş, Manager al Filarmonicii de Stat Sibiu.