Olimpiada Naţională de Arte Vizuale, Arhitectură şi Istoria Artelor este în plină desfăşurare la Timişoara
Articol de Dana Florea, 26 aprilie 2022, 23:47 / actualizat: 28 aprilie 2022, 9:36
Peste 400 de elevi de la unităţi de învăţământ vocaţional din toată ţara sunt prezenţi la Timişoara, cu prilejul desfăşurării Olimpiadei Naţionale de Arte Vizuale, Arhitectură şi Istoria Artelor
Desen, Pictură pe şevalet, Pictură de icoane, Grafică, Design, Sculptură statuară, Ceramică, Arte murale şi textile, Modă, Tapiserie, Restaurare – Conservare bunuri culturale, Arhitectură de interior şi ambient, Proiectare ambientală, Istoria Artei (lucrare de sinteză în specialitate) sunt specialităţile prin care tinerii artişti în devenire, competitori ai excelenţei, vor demonstra şi munca, şi talentul lor.
Gala de premiere a merituoşilor olimpici este programată vineri, 29 aprilie 2022, ora 10, la “Aula Magna” a Universităţii de Vest din Timişoara.
“Dorim să pășim alături de dumneavoastră în aceste zile ale Olimpiadei cu speranțe noi, cu certitudinea importanței muncii noastre, cu solidaritatea specifică dascălilor, având încrederea că artele vizuale vor continua să lumineze cu o clară obiectivitate întreaga societate, și salutând această importantă zi, îndrăznim să urăm tuturor elevilor și domnilor profesori, Bine ați venit la Timișoara!
În sălile și atelierele Liceului de Arte Plastice, cât și ale Facultății de Arte și Design din Timișoara, se vor prezenta, în fața juriului alcătuit din cadre didactice din sistemul de învățământ universitar, elevii claselor liceale ale învățământului de arte vizuale, reprezentând cei mai buni interpreți ai câmpurilor vizuale și interpretărilor istorice, din cele peste 40 de unități de învățământ vocațional de artă de la nivel național pentru specializările: pictură de șevalet, grafică, sculptură statuară, desen animat, arte murale, tapiserie, arte textile–imprimeuri–contexturi, modă, ceramică, design, proiectare ambientală, scenografie, conservare-restaurare bunuri culturale, patrimoniu cultural – pictură de icoană, Istoria artei și arhitecturii, arhitectură de interior și de ambient. Adresăm, pe această cale, succes deplin în realizarea conținuturilor probelor de concurs ale olimpiadei, mulțumiri colaboratorilor și organizatorilor direcți ai acestui important eveniment, alături de mesajul de Bine adresat tuturor participanților olimpici de la Timișoara, locul în care, Artele vor deține, principalul mijloc de comunicare și relaționare.
Istoricul și realizările profesorilor artiști timișoreni sunt binecunoscute la nivel național pentru unicitatea unor exprimări artistice într-o perioadă de începuturi pedagogice și căutări ale modurilor de exprimare națională induse de orientările artistice europene.
Începând cu anul 1966, la Timișoara va lua ființă Grupul 111, primul grup artistic experimental din România, iar din această colaborare ies la iveală lucrări abstracte sau constructiviste prezentate publicului în cadrul saloanelor de artă locale și naționale, impunând, printre altele, forme și structuri spaţiale din fire de bumbac sau nylon sau lucrări ce implicau un cinetism virtual construit cu elemente grafice şi cromatice bidimensionale, o premieră la acea vreme.
Din 1970 – Liceul de Arte Plastice din Timişoara propunea un program de cercetare în domeniul pedagogiei artei, care implica planuri, programe și discipline şcolare noi: gramatica formelor, estetica formelor, estetica formelor utile, fotografia, iar cu aprobarea Ministerului Educaţiei şi Învăţământului, liceul a funcţionat cu acest program experimental până în 1974, devenind singurul liceu din ţară unde a luat fiinţă secţia de Estetica formelor utile, în urma demersurilor făcute de conducerea liceului la Ministerul învăţământului. Aceste demersuri vizau și realizarea unor proiecte de amenajări şi intervenţii artistico-ambientale, liceul devenind un mediu al experienţelor profesorilor artişti ce ilustrau contexte noi de exprimare în creația individuală şi de grup.
După anul 1970, la Liceul de Artă din Timişoara au sosit mai mulţi tineri profesori, mentorați de Constantin Flondor şi Ştefan Bertalan, constituindu-se un alt grup artistic – Sigma 15, avându-i ca noi membri pe Doru Tulcan, Elisei Rusu, Ion Gaita şi matematicianul Florin Codreanu. O trăsătură definitorie a acestui nou grup era programul declarat de lucru, bazat pe principiul creației plastice în echipă şi pe interdisciplinaritate, vizând matematica, psihologia, cibernetica, bionica sau studiul și impactul structurilor plastice, proiectele elevilor și profesorilor fiind expuse la Muzeul Banatului, iar Constantin Flondor, în calitate de delegat din partea Ministerului învăţământului, a prezentat activitatea acestora la Congresul Internaţional I.S.E.A. din Finlanda. Rememorând acei ani, Constantin Flondor scria: „Tehnologia a fost un mit. Există mirajul noilor descoperiri şi al noilor materiale, ajungându-se la o nouă sensibilitate. Forma putea fi generată de confluenţa unor funcţii. Autoritatea gândirii pozitiviste. O violenţă a progresului cu privirea într-un singur sens (…) Eram cuprinşi şi de o bucurie a cercetării şi a construirii. Natura era încă modelul, ţinta însă – construcţia, structura şi oraşul”.
Programul experimental se finalizează în 1974 cu introducerea unor noi programe de specialitate şi generalizarea unui nou tip de plan de învăţământ pentru toate liceele de artă din țară. În anul următor, conceptul pedagogic al liceului include în activitatea practicii de vară ideea legată de natură ca loc de acţiune şi participare.
Mai târziu, în anul 1978 a avut loc expoziţia liceului la sala Kalinderu din Bucureşti, cu tema: “Industrie, creaţie, pedagogie”, și tot în acelaşi an, profesorii-artişti ailiceului sunt distinşi cu Premiul Criticii al Uniunii Artiştilor Plastici din România, pentru deosebita muncă de cercetare în domeniul pedagogiei de artă. Nu întâmplător, Petru Comărnescu, semnatarul unei cronici privind „Animatorii de la Timişoara” scria în termini laudativi: „…există acolo un spirit cultural şi artistic cu totul european care cinsteşte povincia noastră şi care constituie o fericită expresie regională în unitatea‚ ţării…un oraş viu în care mereu se manifestă eforturile de democratizare constructivă şi superioară”.
Liceul de Arte Plastice Timișoara, prin profesorii săi, a jucat un rol important în reînființarea Facultății de Arte și Design din Timișoara, o mare parte dintre profesorii sau foștii elevi ai liceului, regăsindu-se și figurând, după anul 1990, în organigrama facultății. Experiențele și creațiile artistice ale momentului, proictele internaționale, concursurile de specialitate, parteneriatele cu instituțiile de profil reușesc să impulsioneze și să coordoneze o viguroasă și multistratificată activitată artistică și educațională, cu legături strânse și în dialog permanent cu Uniunea Artiștilor Plastici, în cadrul a numeroase proiecte artistice, expoziții la nivel național și internațional, și nu în ultimul rând, o concentrată elaborare a discursului artistic local desfășurat de Muzeul de Artă, având un corolar de exponenți apreciați și afirmați de importante centre, consumatoare tradiționale de artă, din toată Europa.” transmite prof. dr. Dan Aurel Băcilă, Inspector de specialitate – Arte, Inspectoratul Şcolar Judeţean Tiimiş.
“Liceul de Arte Plastice din Timișoara în parteneriat cu Ministerul Educației, Inspectoratul Școlar Județean Timiș și Universitatea de Vest – Facultatea de Arte și Design, vă urează Bun venit! la competiția școlară Olimpiada Națională de Arte Vizuale, Arhitectură și Istoria Artei, în perioada 25-29 aprilie 2022, eveniment care ne dorim să aibă un ecou pozitiv în rândurile dumneavoastră.
Vă dorim să aveți inspirație în elaborarea lucrărilor, iar documentarea în orașul nostru să vă ajute să descoperiți originalitatea și frumusețea lui. Timișoara este un oraș în care arhitectura Art Nouveau se împletește cu modernismul, un oraș cu o viață culturală vibrantă, fiind, de asemenea, un centru universitar important.
În contextul cultural al orașului, Liceul de Arte Plastice din Timișoara cuprinde în istoria și în prezentul său atât probitatea desenului cât și experimentul, atât rigoarea reprezentării realiste a formelor exterioare în structurile lorferme și palpabile, cât și cercetarea elementelor realității care nu sunt imediat accesibile privirii, atât siguranța și sobrietatea tradiției cât și riscul și exuberanța unei pedagogii inovative. Ne referim aici și la un punct notabil în traiectoria liceului nostru, perioada anilor 1970, când istoria sa se împletește cu activitatea grupului Sigma, cu preocupările grupului de a găsi noi teorii și practici în educația artistică, cât și la activitatea liceului în prezent.
În momentul actual, Liceul de Arte Plastice din Timișoara își dorește să integreze în practicile sale atât raportarea la artă ca o meditație asupra vieții și ca un instrument de introspecție și autocunoaștere, cât și abordarea artelor aplicate și a arhitecturii ca o modalitate practică de îmbunătățire a realității înconjurătoare.
În contextul orașului nostru și al liceului nostru, vă dorim să petreceți în Timișoara zile pline de inspirație, de atenție și observare a realității din jur și de imaginare a unor lumi posibile.
SUCCES participanților! “ transmite prof. dr. Dana Miclăuş-Mercea, Director al Liceului de Arte Plastice din Timişoara.
(sursa informare: Inspectoratul Şcolar Judeţean Timiş, caiet program participanţi Olimpiada Naţională de Arte Vizuale, Arhitectură şi Istoria Artelor )