Orchestra Facultății de Muzică și Teatru a UVT, pe scena Festivalului Internațional „Timișoara Muzicală”
Studenții muzicieni ai facultății timișorene, într-un concert simfonic de excepție, la Filarmonica „Banatul”. Interviu cu dirijorul Orchestrei FMT-UVT.
Articol de Simona Stoița, 19 mai 2024, 19:20
Orchestra Facultății de Muzică și Teatru a Universității de Vest din Timișoara va susține un concert simfonic, sub bagheta maestrului Sebastian Felea, pe scena Festivalului Internațional „Timișoara Muzicală”.
„Festivalul oferă o platformă pentru tinerii talentați, să-și prezinte abilitățile, prin concerte, demonstrând astfel viitorul promițător al scenei muzicale locale” afirmă Ovidiu Florian Andriș, manager al Filarmonicii „Banatul” Timișoara.
Concertul simfonic al Orchestrei Facultății de Muzică și Teatru – UVT, avându-l la pupitrul dirijoral pe lect. univ. dr. Sebastian Felea, va avea loc la Sala „Capitol”, marți, 21 mai 2024, începând cu ora 19:00.
În program:
- Alexander Goedicke – Concertul pentru trompetă și orchestră în si bemol minor, op. 41.
Solist: Maksym Borinov (trompetă).
- Edvard Grieg – Concertul pentru pian și orchestră în la minor, op. 16.
Solist: Daniel Marinău (pian).
- Piotr Ilici Ceaikovski – Simfonia nr. 4 în fa minor, op. 36.
INTERVIU: lect. univ. dr. Sebastian Felea, dirijor al Orchestrei Facultății de Muzică și Teatru – UVT
„Orchestra Facultății de Muzică și Teatru este pentru a treia oară invitată să susțină un concert în cadrul Festivalului Internațional „Timișoara Muzicală”.
Este o onoare deosebită, în sensul în care studenții sunt integrați într-un program de înaltă ținută artistică, alături de muzicieni de prestigiu.
În același timp, este un demers temerar de a oferi publicului iubitor de muzică clasică un produs final încântător.
Orchestra Facultății de Muzică și Teatru din Timișoara transmite sonoritățile proaspete ale tinerei generații de muzicieni.
Ansamblul reunește membri în faze diferite de dezvoltare, de unde și un „colorit” divers.
Pe de altă parte, ambiția cuceririi de noi teritorii repertoriale, elanul spre un nivel mereu mai bun se transmite prin tonuri viguroase.
transmiterea mesajului ascuns în spatele semnelor grafice din partitură
Dirijorul unui ansamblu orchestral format din tineri aflați pe drumul către maturizare artistică presupune în mod frecvent atenție și eforturi sporite în fazele de asimilare a partiturilor: mai multe repetiții pe compartimente, identificarea pasajelor cu dificultăți deosebite și soluții de rezolvare, indicații suplimentare privind raporturile care se stabilesc între diferitele voci din ansamblu în cadrul discursului muzical, aspecte tehnice care necesită un timp de lucru mai consistent față de ansamblurile orchestrale formate din muzicieni cu experiență.
Am o împlinire deosebită de fiecare dată când studenții reușesc să își depășească limitele, trecând dincolo de asimilarea textului muzical la transmiterea mesajului ascuns în spatele semnelor grafice din partitură.
Concertul pentru trompetă și orchestră, de Alexander Goedicke
Concertul pentru trompetă și orchestră, semnat de Alexander Goedicke, va deschide programul serii.
Deși compus în 1930, compozitorul rus face apel la limbajul muzical tradițional care nu ar fi adus „provocări” deosebite compozitorilor din secolul anterior.
Scris într-o singură parte, cu o formă liberă, arhitectura plasează, în debut, o introducere orchestrală amplă, după care alternează secțiunile lirice cu cele de virtuozitate.
Concertul pentru pian și orchestră, de Edvard Grieg
Prin contrast, Concertul pentru pian și orchestră de Edvard Grieg este una dintre cele mai cunoscute lucrări, mai ales prin debutul său celebru dat de trilul timpanului, în prima măsură, și explozia sonoră a pianului care introduce prima temă redată de orchestră.
Lucrarea este comparată adesea cu Concertul pentru pian și orchestră scris de Robert Schumann, date fiind elementele comune ale stilului componistic, tonalitatea (la minor) și chiar gestul muzical descendent al pianului debutul lucrării.
un „obiectiv” cu adevărat temerar
Simfonia nr. 4 de Piotr Ilici Ceaikovski este, fără îndoială, cea mai complexă și mai provocatoare lucrare simfonică abordată până în prezent de orchestra de studenți.
Ritmurile complexe, registrele sonore vaste, planurile dinamice ample, dialogurile între diferitele instrumente în interiorul unor secțiuni cu agogică surprinzătoare, iată câteva dintre elementele care fac din această simfonie un „obiectiv” cu adevărat temerar.
Motivul „destinului” expus emfatic, în debutul primei părți, conturează ethosul „căutării” de senin și fericire care asociază aceste pagini orchestrale cu Simfonia nr. 5, semnată de Ludwig van Beethoven.
Dragi studenți, vă doresc mult succes în prestația voastră în cadrul Festivalului Internațional „Timișoara Muzicală”! Toate eforturile voastre de modelare a deprinderilor artistice, fiecare minut petrecut în studiul muzicii, în exersarea pe instrument și fiecare clipă de muncă pentru integrarea în țesătura vie a orchestrei, toate să vă aducă rezultate cu care să clădiți mai departe experiența voastră de tineri muzicieni! Mult succes!
un suport oferit tinerei generații de muzicieni
În numele Orchestrei Facultății de Muzică și Teatru vă invit să participați la concertul din seara zilei de marți, 21 mai, ocazie în care veți putea să audiați unele dintre cele mai îndrăgite lucrări din repertoriul simfonic.
Prima parte a programului conține lucrări instrumentale solistice: Concertul pentru trompetă și orchestră în si bemol minor, op. 41, compus de Alexander Goedicke, Concertul pentru pian și orchestră în la minor, op. 16 de Edvard Grieg, avându-i ca soliști pe unii dintre cei mai merituoși studenți: Maksym Borinov (trompetă) și Daniel Marinău (pian).
În a doua parte veți putea asculta Simfonia nr. 4 în fa minor, op. 36, de Piotr Ilici Ceaikovski.
Participarea dumneavoastră la concert va însemna atât un moment de delectare, cât și un suport oferit tinerei generații de muzicieni aflați în faza pregătirii lor pentru cariera care îi așteaptă. Vă așteptăm cu mult drag!” (lect. univ. dr. Sebastian Felea, dirjor al Orchestrei Facultății de Muzică și Teatru – UVT)
Foto: Sebastian Felea/autor foto – Lodrin Betino; Orchestră/arhiva FMT-UVT.