“RoAct” la prima ediție, proiect pentru copiii români din diaspora
Articol de Radio Timișoara, 14 noiembrie 2021, 14:04
Societatea Internaţională de Studii Muzicale a organizat, în perioada aprilie – octombrie 2021, prima ediţie a proiectului “RoAct”, având ca scop principal promovarea valorilor culturale autentice românești în afara graniţelor României, printr-un set de activităţi specifice, cu scopul de a dezvolta şi de a forma o nouă generaţie de tineri în spiritul valorilor tradiţionale.
Proiectul “RoAct”, iniţiat şi organizat de Societatea Internaţională de Studii Muzicale, ca urmare a înscrierii în concursul de proiecte, a beneficiat de finanţare din partea Secretariatului General al Guvernului României – Departamentul pentru Românii de Pretutindeni. Parteneri ai proiectului: Universitatea “Aurel Vlaicu” din Arad, Asociaţia de Şah a Românilor din Ungaria, Incubatorul de Arte.
Conform organizatorilor, câteva din obiectivele specifice vizate de proiect au fost: colaborarea interinstituţională prin activităţi comune și activităţi transdisciplinare, formarea unui mediu social coeziv în cercetare și creaţie prin transdisciplinaritate și îmbunătăţirea caracterului de comuniune în formare, îmbunătăţirea capacităţii de promovare a identităţii culturale a românilor din diaspora prin formarea acestora în cadrul atelierelor propuse în proiect, oferirea de exemple de bune practici a colaborării interdisciplinare transpuse în soluţii competitive, dezvoltarea capacităţii de generare a unor soluţii inteligente pentru promovarea pe termen lung a culturii și tradiţiei româneşti, promovarea proiectului prin intermediul unui instrument digital, care să asigure transparenţa derulării activităţilor proiectului și în același timp un model de multiplicare a acestora în diaspora, asigurarea unui management performant al proiectului.
„Am iniţiat acest proiect în ideea desfăşurării unor ateliere de tradiţie, muzică, artă şi cultură română în spaţiul intercultural al românilor din diaspora. Activităţile noastre s-au concentrat pe instituţiile care au elevi sau cadre didactice care vorbesc limba română, minorităţi române din Ungaria. Am depus cererea de finanţare la Secretariatul General al Guvernului – Departamentul pentru Românii de Pretutindeni, instituţia care a finanţat proiectul. Nu ne aşteptam, pentru că ştim că este o mare concurenţă pe această linie de finanţare, dar am câştigat această finanţare şi am aflat ulterior că este chiar prima aprobată pentru o entitate română care să desfăşoare activităţi în Ungaria, în cei treizeci de ani de după Revoluţia din decembrie 1989. Ne-am desfăşurat activităţile în şcoli şi grădiniţe din Ungaria, am participat la o serie de evenimente unde am fost în permanenţă însoţiţi de Excelenţa Sa Consulul General al României la Gyula – Ungaria, domnul Florin Trandafir Vasiloni. Ne-a impresionat această activitate a Ministerului Afacerilor Externe, care s-a îngrijit de buna desfăşurare a manifestărilor noastre şi care ne-a însoţit, prin consulul nostru, absolut la toate activităţile. De asemenea, ne-a impresionat foarte mult că la toate acţiunile culturale şi artistice care se desfăşoară pe teritoriul Ungariei au fost în permanenţă prezente toate autorităţile, un lucru foarte rar, neobişnuit la noi. Ne-am stabilit iniţial anumiţi indicatori, cei pe care i-am declarat în proiect, însă am constatat că am îndeplinit indicatorii chiar după două dintre activităţile pe care le-am desfăşurat acolo. Am avut mult mai multe rezultate decât cele pe care le-am preconizat şi le-am înscris ca indicatori, ca grup ţintă şi ca evenimente în cadrul proiectului. Am organizat patruzeci de ateliere (dans, muzică, ateliere interactive şi ateliere de lectură), zece workshop-uri, un simpozion şi spectacole în limba română. Până vom depune anul viitor o nouă cerere de finanţare, dorim să continuăm post proiect, cu rezultatele obţinute, prin invitarea elevilor români din Ungaria la acţiunile pe care le desfăşurăm noi până la finalul acestui an calendaristic. Parteneri ne-au fost: Universitatea „Aurel Vlaicu” din Arad şi Asociaţia de Şah a Românilor din Ungaria, care funcţionează la Gyula, în aceeaşi clădire cu Centrul de Cultură al Românilor din Ungaria. Proiectul „RoAct” s-a desfăşurat în mai multe localităţi din Ungaria, precum: Békéscsaba, Gyula, Micherek, Lőkösháza, Battonya. Cei mai importanţi “actori” au fost profesorii din şcolile cu predare în limba română din Ungaria, dar şi cadrele didactice din România, respectiv, doamna conf. univ. dr. Alina Pădurean, cea care a condus atelierul de lectură, doamna lector univ. dr. Iulia Roman de la Universitatea “Aurel Vlaicu” din Arad, care a condus atelierul de muzică, doamna Adela Scorobete, care a coordonat atelierul de dans, domnul lector univ. dr. Ion Alexandru Ardereanu de la Univeritatea “Aurel Vlaicu” din Arad, cel care a coordonat atelierul de activităţi interactive. Toate workshop-urile au fost organizate împreună cu studenţii de la Universitatea “Aurel Vlaicu” din Arad şi au avut ca teme: „Mari compozitori români”, „Audiţii muzicale din creaţia românească”, „Obiceiuri şi tradiţii la români în port, cântec şi joc, obiceiuri culinare”, „Poeţi şi scriitori români”, „Capodopere literare româneşti”, „Mari pictori români”, „Mari actori români”, „Geografia României în imagini”, „Istoria românilor în imagini”, „Dansuri populare româneşti”. Simpozionul “Cultură, tradiţie, artă în spaţiul intercultural al românilor din diaspora” a reunit treizeci de participanţi din România, Ungaria, Germania şi Republica Moldova. În localităţile rurale din Ungaria am găsit şcoli cu laboratoare de muzică dotate la standarde europene. În toate aceste şcoli în care am fost am găsit instrumente muzicale, toate disciplinele se studiază la modul serios, nu am văzut copii cu telefoane mobile, lumea este calmă, mulţumită, liniştită, foarte multe lucruri pozitive. În fiecare şcoală sunt foarte mulţi copii talentaţi, bine pregătiţi. În toate localităţile pe care le-am vizitat se vorbeşte limba română, chiar şi cei din localităţi în care sunt etnici români sunt vorbitori de limba română, se străduiesc să vorbească limba română, să te salute, să te convingă de bucuria lor de a te vedea. M-a impresionat faptul că toate unităţile de învăţământ în care se vorbeşte limba română au arborate la intrare steagul naţional românesc. Se depun eforturi mari pentru păstrarea tradiţiilor şi obiceiurilor româneşti. Vom depune o nouă cerere de finanţare pentru continuarea acestui proiect. Ne propunem pentru următoarea ediţie ca partenerii din Ungaria să realizeze asemenea activităţi pe care noi le-am desfăşurat la ei, în paralel, şi în România.” spune prof. univ. dr. Veronica Demenescu, iniţiator, organizator şi coordonator “RoAct”.
Concluzii despre succesul proiectului “RoAct”, în dialogul realizat de Simona Stoiţa cu prof, univ. dr. habil. Veronica Laura Demenescu, preşedinte al Societăţii Internaţionale de Studii Muzicale.
Foto: organizator, Societatea Internaţională de Studii Muzicale