Ascultă Radio România Timișoara Live • 

Roxana Sabău și Medeea Chiriac, actrițe ale Teatrului Clasic din Arad, nominalizate la premiile UNITER

Gala Premiilor UNITER va avea loc pe 26 mai, la Teatrul Național „Marin Sorescu” din Craiova.

Roxana Sabău și Medeea Chiriac, actrițe ale Teatrului Clasic din Arad, nominalizate la premiile UNITER

Articol de Radio Timișoara, 19 februarie 2025, 12:58

Două actrițe ale Teatrului Clasic “Ioan Slavici” Arad sunt nominalizate pentru pentru Premiile Galei UNITER, ediția 2025.

Roxana Sabău a fost nominalizată la categoria Cea mai bună actriță în rol principal pentru rolul Katie Carney din spectacolul „Luntraşul” de Jez Butterworth.

Medeea Chiriac a primit o nominalizare pentru Cel mai bun debut pentru rolul Oscar Carney din același spectacol a cărui regie este semnată de Horia Suru.

Scenografia spectacolului poartă semnătura Biancăi Veșteman și a lui Grigore Pușcariu.

Ambele actrițe sunt nominalizate la premiile UNITER pentru prima oară în carieră.

Lista nominalizărilor cuprinde și numele Irinei Chirilă, scenografă a Teatrului Clasic „Ioan Slavici” din anul 2019. Creația care i-a adus nominalizarea pentru Cea mai bună scenogragie este îsă un spectacol montat pe scena Teatrului „Elvira Godeanu” din Târgu Jiu: „Romeo și Julieta”, regizat de Cristi Avram.

Nominalizările pentru Premiile Galei UNITER 2025

Premiul de Excelență „Ion Caramitru”: Festivalul Internațional de Artele Spectacolului ATELIER, Baia Mare – 30 de ediții în 2024

Premiul pentru întreaga activitate actriță: RODICA NEGREA

Premiul pentru întreaga activitate actor: EMIL COȘERU

Premiul pentru întreaga activitate regie: NICKY WOLCZ

Premiul pentru întreaga activitate scenografie: HORAȚIU MIHAIU

Premiul pentru întreaga activitate critică și istorie teatrală: CARMEN MIHALACHE

 

PREMII SPECIALE

 Săptămâna Purcărete – 50 de ani de excelență în teatru, proiect produs de Teatrul Național „Marin Sorescu” Craiova, inițiat de Vlad Drăgulescu

Moara Artiștilor – Centru cultural educativ, inițiat și realizat de Asociația Pro Teatru Zalău

Bienala de Scenografie București – proiect reluat după 32 de ani de Centrul Român OISTAT

Festivalul D-butan-T – motor de căutare a artiștilor aflați la început de drum, organizat de Teatrul „Andrei Mureșanu” Sfântu Gheorghe

Bogdan Budeș (post mortem) – premiu special pentru noi traduceri de texte dramatice

   

NOMINALIZĂRILE PENTRU PREMIILE GALEI UNITER 2025

  Pentru a XXXIII-a ediție a Galei Premiilor UNITER, juriul de nominalizări a fost alcătuit din criticii de teatru Daria Ancuța, Doru Mareș și Maria Zărnescu.

Spectacolele care au intrat în atenţia juriului sunt cele care au avut premiera în perioada 1 ianuarie – 31 decembrie 2024.

Nominalizările pentru anul teatral 2024 sunt următoarele:

   

Cel mai bun debut

Medeea Chiriac pentru rolul Oscar Carney din spectacolul „Luntraşul” de Jez Butterworth, regia Horia Suru, scenografia Bianca Veșteman și Grigore Pușcariu, Teatrul Clasic „Ioan Slavici” Arad

Iustin Danalache pentru rolul Sfântul din spectacolul „Emaus”, după romanul cu același titlu de Alessandro Baricco, regia Edda Coza și Dan Coza, scenografia Clara Pop, Teatrul Excelsior Bucureşti

Crina Dumitraşcu pentru rolul Sonia din spectacolul „Unchiul Vanea” de A.P. Cehov, regia Neil LaBute, scenografia Oana Micu, Teatrul Naţional „Radu Stanca” Sibiu

Alex Ianăşi pentru regia spectacolului „Elif şi ploaia” de Sami Ibrahim, scenografia Tinatin Gobejishvili, Teatrul „Regina Maria” Oradea

Andrei Pleşa pentru rolul Fiul din spectacolul „Trilogia memoriei” de Arne Lygre, regia Radu Afrim, decorul Radu Afrim și Daniel Nae, costumele Adelina Galiceanu, Teatrul Naţional „Marin Sorescu” Craiova

  

Cel mai bun spectacol de teatru radiofonic

Broscoiul de Alex Gorghe, regia Robert Kocsis, înregistrări audio, post-producție, sound design Andrei Bobis, Cirkular, o producție AUZIT.Teatru Radiofonic

Nebuna din Chaillot de Jean Giraudoux, adaptarea radiofonică și regia artistică Cezarina Udrescu, o producție Societatea Română de Radiodifuziune

Umami de Teodora Savu, regia Ilinca Stihi, captare sunet și sound design Andrei Pop, o producție AUZIT.Teatru Radiofonic

  

Cea mai bună scenografie

Irina Chirilă pentru scenografia spectacolului „Romeo şi Julieta”, regia Cristi Avram,  Teatrul „Elvira Godeanu” Târgu Jiu

Adrian Damian pentru decor şi Luiza Enescu pentru costumele spectacolului „Neînţelegerea” de Albert Camus, adaptarea scenică și regia Mihai Măniuțiu, Teatrul Maghiar de Stat Cluj

Erika Márton pentru scenografia spectacolului „Liliom” de Molnár Ferenc, regia István Albu, Teatrul Figura Studio Gheorgheni

Oana Micu pentru scenografia spectacolului „Lecţia” de Eugène Ionesco, regia Bobi Pricop, Teatrul Naţional „Marin Sorescu” Craiova

Helmut Stürmer pentru decor şi Corina Grămoşteanu pentru costumele spectacolului „Mary Stuart”, adaptare de Robert Icke după Friedrich Schiller, regia Andrei Şerban,  Teatrul Naţional „I.L. Caragiale” din Bucureşti

  

Cel mai bun actor în rol secundar

Florin Aioane pentru rolul Mortimer din spectacolul „Mary Stuart”, adaptare de Robert Icke după Friedrich Schiller, regia Andrei Şerban, decorul Helmut Stürmer, costumele Corina Grămoşteanu, Teatrul Naţional „I.L. Caragiale” din Bucureşti

Codrin Boldea pentru rolurile din spectacolul „Dragoste”, după povestiri de A.P. Cehov, regia Andrei și Andreea Grosu, scenografia Vladimir Turturica, unteatru și Teatrul „Anton Pann” Râmnicu Vâlcea

Ionuţ Grama pentru rolul Dale Harding din spectacolul „Zbor deasupra unui cuib de cuci” de Dale Wasserman, după romanul omonim al lui Ken Kesey, regia Vlad Cristache, scenografia Theodor Cristian Niculae, Teatrul Nottara Bucureşti

Cosmin Maxim pentru rolul Alt eu din spectacolul „Zi de bucurie” de Arne Lygre, regia, universul sonor, light design Radu Afrim, scenografia Anna Kupás, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri” Iaşi

Ştefan Mihai pentru rolul Feste din spectacolul „A douăsprezecea noapte” de William Shakespeare, regia Andrei Șerban, scenografia Carmencita Brojboiu, Teatrul de Stat Constanţa

  

Cea mai bună actriţă în rol secundar

Romaniţa Ionescu pentru rolul Mama din spectacolul „Trilogia memoriei” de Arne Lygre, regia Radu Afrim, decorul Radu Afrim și Daniel Nae, costumele Adelina Galiceanu, Teatrul Naţional „Marin Sorescu” Craiova

Tatiana Ionesi pentru rolul Altă mamă din spectacolul „Zi de bucurie” de Arne Lygre, regia, universul sonor, light design Radu Afrim, scenografia Anna Kupás, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri” Iaşi

Silvana Negruţiu pentru rolurile Mama şi Naratoare din spectacolul „Părinţi”, dramatizare după romanul Dianei Bădica, scenariul dramatic Diana Bădica și Cristian Ban (cu contribuția actorilor), regia Cristian Ban, scenografia Andreea Săndulescu, Teatrul Metropolis Bucureşti

Mirela Pană pentru rolurile Nawal şi Jihane din spectacolul „Incendii” de Wajdi Mouawad, regia Alexandru Mâzgăreanu, decorul Andreea Săndulescu, costumele Alexandra Boerescu, Teatrul de Stat Constanţa

Camelia Pintilie pentru rolurile Flo, Doamna Bennet şi Fitzwilliam Darcy din spectacolul „Mândrie şi prejudecată (un fel de)” de Isobel McArthur după romanul „Mândrie și prejudecată” de Jane Austen, regia Alexandru Mâzgăreanu, decorul Andreea Săndulescu, costumele Alexandra Boerescu, Teatrul Excelsior Bucureşti

  

Cel mai bun actor în rol principal

Adrian Matioc pentru rolul Ivan Petrovici Voiniţchi (Unchiul Vanea) din spectacolul „Unchiul Vanea” de A.P. Cehov, regia Neil LaBute, scenografia Oana Micu, Teatrul Naţional „Radu Stanca” Sibiu

Csongor Zsolt Nagy pentru rolul titular din spectacolul „Richard al III-lea” de William Shakespeare, adaptare după Vecsei H. Miklós, regia István Albu, decorul și costumele Erika Márton, Teatrul de Nord Satu Mare – Trupa „Harag György”

Tibor Pálffy pentru rolul Prospero din spectacolul „Furtuna” de William Shakespeare, regia Viktor Bodó, decorul Hanna Erős, costumele Bori Zatykó, Teatrul „Tamási Áron” Sfântu Gheorghe

Şerban Pavlu pentru rolul Dr. Danielson din spectacolul „Bazinul de nord” de Rajiv Joseph, regia și lighting design Alexandru Mâzgăreanu, scenografia Alexandra Boerescu, ARCUB – Centrul Cultural al Municipiului Bucureşti

Vlad Udrescu pentru rolul titular din spectacolul „Hamlet” de William Shakespeare, regia artistică și adaptarea scenică Declan Donnellan, scenografia Nick Ormerod, Teatrul Naţional „Marin Sorescu” Craiova

 

Cea mai bună actriţă în rol principal

Raluca Aprodu pentru rolul Elisabeth I din spectacolul „Mary Stuart”, adaptare de Robert Icke după Friedrich Schiller, regia Andrei Şerban, decorul Helmut Stürmer, costumele Corina Grămoşteanu, Teatrul Naţional „I.L. Caragiale” din Bucureşti

Oana Mogoş pentru rolul Valeria (mamaia, fiica lui Grigore) din spectacolul „Regina nopţii”, textul și regia Leta Popescu, scenografia Bogdan Spătaru, Teatrul Dramatic „Fani Tardini” Galaţi

Corina Moise pentru rolul Tessa din spectacolul „Prima facie” de Suzie Miller, adaptarea Corina Moise și Andrei Huțuleac, regia Andrei Huțuleac, scenografia Maria Nicola, Centrul Cultural Lumina Bucureşti

Roxana Sabău pentru rolul Katie Carney din spectacolul „Luntraşul” de Jez Butterworth, regia Horia Suru, scenografia Bianca Veșteman și Grigore Pușcariu, Teatrul Clasic „Ioan Slavici” Arad

Mihaela Velicu pentru rolul Martirio din spectacolul „Casa Bernardei Alba” de Federico García Lorca, regia Diana Mititelu, scenografia Alexandra Budianu, Teatrul de Stat Constanţa

 

Cea mai bună regie (Premiul „Lucian Pintilie”)

István Albu pentru regia spectacolului „Richard al III-lea” de William Shakespeare, adaptare după Vecsei H. Miklós, decorul și costumele Erika Márton, Teatrul de Nord Satu Mare – Trupa „Harag György”

Vlad Cristache pentru regia spectacolului „Zbor deasupra unui cuib de cuci” de Dale Wasserman, după romanul omonim al lui Ken Kesey, scenografia Theodor Cristian Niculae, Teatrul Nottara Bucureşti

Alexandru Mâzgăreanu pentru regia spectacolului Vânătoarea, după filmul de Thomas Vinterberg și Tobias Lindholm, adaptare scenică David Farr, scenografia Maria Miu, Teatrul Bulandra Bucureşti

Diana Mititelu pentru regia spectacolului „Casa Bernardei Alba” de Federico García Lorca, scenografia Alexandra Budianu, Teatrul de Stat Constanţa

Andrei Şerban pentu regia spectacolului „Mary Stuart”, adaptare de Robert Icke după Friedrich Schiller, decorul Helmut Stürmer, costumele Corina Grămoşteanu, Teatrul Naţional „I.L. Caragiale” din Bucureşti 

 

Cel mai bun spectacol

„Casa Bernardei Alba” de Federico García Lorca, regia Diana Mititelu, scenografia Alexandra Budianu, Teatrul de Stat Constanţa

„Mary Stuart”, adaptare de Robert Icke după Friedrich Schiller, regia Andrei Şerban, decorul Helmut Stürmer, costumele Corina Grămoşteanu, Teatrul Naţional „I.L. Caragiale” din Bucureşti

 „Neînţelegerea” de Albert Camus, adaptarea scenică și regia Mihai Măniuțiu, decorul Adrian Damian, costumele Luiza Enescu, Teatrul Maghiar de Stat Cluj

„Regina nopţii”, textul și regia Leta Popescu, scenografia Bogdan Spătaru, Teatrul Dramatic „Fani Tardini” Galaţi

„Richard al III-lea” de William Shakespeare, adaptare după Vecsei H. Miklós, regia István Albu, decorul și costumele Erika Márton, Teatrul de Nord Satu Mare – Trupa „Harag György”

  

Cel mai bun critic de teatru (Premiul „George Banu”)

Oana Borş

Iulia Popovici

Oana Stoica

  

Cel mai bun text dramatic românesc montat în premieră absolută

„Cântece de speriat frica”, spectacol-concert de Ada Milea, după idei din texte de Herta Müller, scenografia Alexandra Mureșan, Teatrul Naţional „Lucian Blaga” Cluj-Napoca

„Lina” de Alexandra Felseghi, regia Adina Lazăr, scenografia Bianca Veșteman și Sabina Veșteman, Teatrul „Andrei Mureşanu” Sfântu Gheorghe

„Părinţi”, dramatizare după romanul Dianei Bădica, scenariul dramatic Diana Bădica și Cristian Ban (cu contribuția actorilor), regia Cristian Ban, scenografia Andreea Săndulescu, Teatrul Metropolis Bucureşti

„Rătăcirea” de Doru Vatavului, regia Irisz Kovacs, scenografia Réka Oláh, Asociaţia Pro Teatru Zalău

„Regina nopţii”, textul și regia Leta Popescu, scenografia Bogdan Spătaru, Teatrul Dramatic „Fani Tardini” Galaţi 

   

Cel mai bun spectacol de teatru de animație / teatru pentru copii

„Amintiri din copilărie”, după Ion Creangă, regia și scenariul Dan Tudor, scenografia Alina Herescu, Teatrul „Ion Creangă” Bucureşti

„Jungla”, după „Tropice tâmpe” de Florin Bican, spectacol concert de Ada Milea, scenografia Măriuca Ignat, Teatrul GONG Sibiu

„Majordomul”, scenariu după „Rămășițele zilei” de Kazuo Ishiguro, regia Ciprian Huțanu, Compania de teatru Synchret și Universitatea Națională de Arte „George Enescu” Iași (Institutul de Cercetare Multidisciplinară în Artă)

„Matilda” de Roald Dahl, muzica și versurile Tim Minchin, textul Dennis Kelly, regia Emil Pantelimon, scenografia Vladimir Turturica, Opera Comică pentru Copii Bucureşti

Zaharaşka şi zăpada uitată, un spectacol cu și de Ana Craciun-Lambru, Lavinia Pop-Coman, costumele Atelier Concentric, Teatrul de Artă, București

  

Cea mai bună muzică originală și sound design

Csaba Boros pentru muzica spectacolului „Regina nopţii”, textul și regia Leta Popescu, scenografia Bogdan Spătaru, Teatrul Dramatic „Fani Tardini” Galaţi

Mihai Dobre pentru muzica spectacolului „Dragoste”, după povestiri de A.P. Cehov, regia Andrei și Andreea Grosu, scenografia Vladimir Turturica, unteatru și Teatrul „Anton Pann” Râmnicu Vâlcea

Eduard Gabia şi Călin Ţopa pentru muzica spectacolului „7 minute după miezul nopţii” (A Monster Calls), după romanul „A Monster Calls” de Patrick Ness după o idee originală de Siobhan Dowd, regia Bobi Pricop, scenografia Clara Pop, Teatrul Excelsior Bucureşti

Adrian Piciorea pentru muzica spectacolului „Prima facie” de Suzie Miller, adaptarea Corina Moise și Andrei Huțuleac, regia Andrei Huțuleac, scenografia Maria Nicola, Centrul Cultural Lumina Bucureşti

Alexei Ţurcan pentru muzica spectacolului „Mary Stuart”, adaptare de Robert Icke după Friedrich Schiller, regia Andrei Şerban, decorul Helmut Stürmer, costumele Corina Grămoşteanu, Teatrul Naţional „I.L. Caragiale” din Bucureşti

  

Cel mai bun video design

Andrei Cozlac pentru video designul spectacolului „Mary Stuart”, adaptare de Robert Icke după Friedrich Schiller, regia Andrei Şerban, decorul Helmut Stürmer, costumele Corina Grămoşteanu, Teatrul Naţional „I.L. Caragiale” din Bucureşti

Ciprian Făcăeru pentru componenta VR/AR din spectacolul „Reconstituirea” de Catinca Drăgănescu, conceptul Catinca Drăgănescu și Ciprian Făcăeru, regia Catinca Drăgănescu, costumele și consultanță scenografică Lia Dogaru, Teatrul Naţional „Marin Sorescu” Craiova

Adrian Sitaru pentru regia filmărilor din spectacolul „Nunta însângerată” de Federico García Lorca, regia Hunor Horváth, scenografia Elöd Golicza, costumele Zsofia Gabor, Teatrul Naţional „Radu Stanca” Sibiu – Secţia germană 

  

Cel mai bun lighting design

Sándor Baumgartner pentru lighting designul spectacolului „Furtuna” de William Shakespeare, regia Viktor Bodó, decorul Hanna Erős, costumele Bori Zatykó, Teatrul „Tamási Áron” Sfântu Gheorghe

Daniel Klinger pentru lighting designul spectacolului „Vânătoarea” după filmul de Thomas Vinterberg și Tobias Lindholm, adaptare scenică David Farr, regia Alexandru Mâzgăreanu, scenografia Maria Miu, Teatrul Bulandra Bucureşti

Cristian Niculescu pentru lighting designul spectacolului „Casa Bernardei Alba” de Federico García Lorca, regia Diana Mititelu, scenografia Alexandra Budianu, Teatrul de Stat Constanţa 

  

Cea mai bună coregrafie / mișcare scenică

Sergiu Diţă pentru coregrafia spectacolului „MEMETICS”, dramaturgia Ioana Toloargă, conceptul Sergiu Diță, costumele Larisa Petcuț, Centrul Național al Dansului București (CNDB) și Teatrul „Andrei Mureșanu” Sfântu Gheorghe

Mariana Gavriciuc pentru coregrafia spectacolului „Emaus”, după romanul cu același titlu de Alessandro Baricco, regia Edda Coza și Dan Coza, scenografia Clara Pop, Teatrul Excelsior Bucureşti

Andrea Gavriliu pentru coregrafia spectacolului „Moarte la Teatrul de Revistă”, textul, conceptul și regia Gabriel Sandu, scenografia, costumele, grafica video, lighting design Miruna Croitoru, Teatrul „Stela Popescu” București

George Pop pentru mişcarea scenică din spectacolul „Şantier”, regia și dramaturgia Victor Olăhuț, scenografia Mihai Vălu,Teatrul Municipal Baia Mare

Csaba Györfi pentru coregrafia spectacolului „Strigăte şi şoapte” de Ingmar Bergman, regia Csaba Györfi, scenografia Előd Golicza, costumele Cristina Breteanu, Teatrul Szigligeti Oradea – Ansamblul Nagyvárad

Sursa: uniter.ro

La Arad se încheie campania „Luna plină de teatru”
Cultură sâmbătă, 15 februarie 2025, 12:46

La Arad se încheie campania „Luna plină de teatru”

Campania „Luna plină de teatru” de la Teatrul Clasic „Ioan Slavici” din Arad se încheie în acest weekend. Sâmbătă, de la ora 19.00 va...

La Arad se încheie campania „Luna plină de teatru”
15 februarie, Ziua națională a lecturii
Cultură sâmbătă, 15 februarie 2025, 12:36

15 februarie, Ziua națională a lecturii

În fiecare an, pe data de 15 februarie, este sărbătorită Ziua națională a lecturii. Propunerea legislativă de instituire Zilei naționale a...

15 februarie, Ziua națională a lecturii
biblioteca judeteana arad
Cultură luni, 3 februarie 2025, 16:48

Biblioteca Județeană din Arad se redeschide la Palatul Cultural

Biblioteca va fi deschisă de luni până vineri între orele 9:00 – 17:00. Începând cu 3 februarie 2025,  Biblioteca Județeană...

Biblioteca Județeană din Arad se redeschide la Palatul Cultural
„Așa a lăsat Dumnezeu, cei mai mari dirijori de cor să vină din Banat” spunea Diodor Nicoară (1942 – 2025)
Cultură luni, 3 februarie 2025, 12:32

„Așa a lăsat Dumnezeu, cei mai mari dirijori de cor să vină din Banat” spunea Diodor Nicoară (1942 – 2025)

Dirijor de excepţie, Diodor Nicoară a dedicat peste trei decenii de activitate împlinirii profesionale a Corului Academic „Ion Românu” al...

„Așa a lăsat Dumnezeu, cei mai mari dirijori de cor să vină din Banat” spunea Diodor Nicoară (1942 – 2025)
Cultură luni, 3 februarie 2025, 09:00

Număr record de vizitatori la Complexul Muzeal Arad în ultimul an

Complexul Muzeal Arad a înregistrat, anul trecut, un număr record de vizitatori, cel mai mare din întreaga activitate a instituției. 64.404 de...

Număr record de vizitatori la Complexul Muzeal Arad în ultimul an
Cultură duminică, 2 februarie 2025, 20:56

A încetat din viață Diodor Nicoară, fostul director al Filarmonicii Banatul

Născut pe 2 septembrie 1942, în localitatea Bătești din județul Timiș, Diodor Nicoară a urmat cursurile Conservatorului din Iași. A fost...

A încetat din viață Diodor Nicoară, fostul director al Filarmonicii Banatul
Cultură joi, 30 ianuarie 2025, 19:42

21 de situri arheologice, identificate pe şantierul noii căi ferate Arad-Timișoara

21 de situri arheologice au fost identificate pe şantierul noii căi ferate Arad-Timișoara, cel mai mare fiind în zona localităţii Vinga. Situl...

21 de situri arheologice, identificate pe şantierul noii căi ferate Arad-Timișoara
Cultură joi, 30 ianuarie 2025, 19:36

Ministrul Culturii afirmă că trebuie îmbunătățită legislația în cazul obiectelor de patrimoniu trimise în străinătate

Legislația trebuie îmbunătățită astfel încât obiectele de patrimoniu să fie în siguranță când sunt scoase din țară la expoziții,...

Ministrul Culturii afirmă că trebuie îmbunătățită legislația în cazul obiectelor de patrimoniu trimise în străinătate