Ce au (avut) în comun Toyota-GM-VW și de ce?
Articol de Radu Micu, 7 martie 2016, 22:43 / actualizat: 20 ianuarie 2024, 23:18
Articol de Radu Micu, 7 martie 2016, 22:43 / actualizat: 20 ianuarie 2024, 23:18
Ministerul Economiei din Germania (cea mai puternică economie din Uniunea Europeană) investighează cazul emisiilor trucate, în urma căruia cel mai mare constructor auto european a ajuns într-o situație jenantă. ”Avem convingerea că în urma anchetei interne nu va rămâne piatră pe piatră!” susțin oficiali guvernamentali de la Berlin.
Săptămânalul german Bild am Sonntag afirmă în ediția sa de duminică 6 martie că șefii companiei au fost informați de executivi în legătură cu falsificarea rezultatelor și sugerează că aceștia au încuviințat șmecheria. Acum, cu avalanșa pornită la vale, este firesc să cadă multe capete.
Oglinda Retrovizoare la Radio Timișoara face o scurtă retrospectivă:
2009, Toyota se instalase în fotoliul de lider al industriei mondiale de automobile detronând pentru prima oară în istorie General Motors. Instantaneu, marca japoneză a fost implicată într-un scandal monstru, milioane de mașini rechemate în service pentru că pedala de accelerație se bloca și mașinile accelerau continuu fără voia șoferului, cauzând accidente (neconfirmate de nimeni, decât de ceea ce se numește o parte a presei). Acum Toyota și-a reluat locul în plutonul constructorilor de automobile. În 2010 General Motors intra în procedură de faliment, datoriile colosului american au fost șterse ori achitate de stat într-un demers bizar de reorganizare, au fost schimbați șefii bătrâni cu alții tineri, iar în 2013 General Motors revenea la viață mai solidă ca oricând. Peste 60% dintre muncitorii americani depind de construcția de automobile iar GM este actorul principal.
În 2012 constructorul european Volkswagen și-a anunțat intenția de a deveni cel mai important producător de automobile la scară mondială iar începutul anului 2015 i-a găsit pe germani pe locul 1: fabricaseră cele mai multe mașini dintre toți, în 2014. Instantaneu, mașinile VW au fost acuzate în Statele Unite că păcălesc noxele și că de fapt emit mai mult fum decât în realitate. Acuzațiile se referă la motoarele Diesel iar în America motorina este mai cu seamă folosită de camioane. Puțini americani conduc mașini Diesel și e greu de găsit motorină la pompe. Cu toate acestea, scandalul iscat în America a inflamat economia mondială și mitul mașinilor germane (unul dintre cele mai sonore pe plan reprezentativ) s-a dărâmat ca un castel de nisip. Nimeni nu mai vorbește acum că VW va (mai) fi numărul 1 mondial. Firește că nu mai este.
GM a redevenit pe locul 1.
Recapitulare: chiar crede cineva că mașinile Toyota accelerau singure?
Chiar crede cineva că General Motors ar fi supraviețuit fără ajutorul statului american?
Chiar crede cineva că VW nu ar fi acaparat piața dacă nu li s-ar fi înscenat acest scandal?
Demonstrație: orice inginer știe că emisia de noxe este legată de consumul de carburant. Asta pe de o parte. Pe de altă parte vă rog să cereți statistica, fișa de produs pentru orice mașină doriți dvs cu același tip de motor, cu aceeași cilindree și aceeași clasă de putere. Înțelegeți? Sunt identice. Toate. Deci dacă nemții mint, mint toți. E simplu.
Post scriptum: dar dacă acesta este sfârșitul motoarelor cu combustibil tradițional și tocmai a început trecerea spre motorul electric? Vorba cântecului, dar cu calul (putere) ce-ați avut?…
Radu Micu