Germania surclasează Franţa pe şosele!
Articol de Radu Micu, 21 iunie 2016, 12:32 / actualizat: 20 ianuarie 2024, 23:18
Articol de Radu Micu, 21 iunie 2016, 12:32 / actualizat: 20 ianuarie 2024, 23:18
Cruciadă germană în Top 10 al celor mai bine vândute automobile pe continent în primele 4 luni cu statistici raportate la forul european. 6 din cele mai cumpărate 10 modele auto europene sunt produse sau concepute în Germania, 3 în Franţa şi unul în Italia!
01. VW Golf 179,400 unităţi
02. VW Polo 108,400 unităţi
03. Ford Fiesta 106,300
04. Renault Clio 105,100
05. Opel Corsa 95,000
06. Peugeot 208 91,400
07. Nissan Qashqai 83,700
08. Opel Astra 80,900
09. Ford Focus 79,400
10. Skoda Octavia 78,100
Dinamica este diversă şi ţine probabil de momentul de viaţă al fiecărui model în parte. Dacă VW Polo are o creştere de 4,6% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, Ford Fiesta înregistrează o scădere de 7,2%. Peugeot 208 creşte şi el cu 14% iar Opel Corsa pierde 6,4 procente şi Ford Focus scade cu 3%. Pentru Ford Focus este un adevărat dezastru, pe câtă vreme, altădată, se bătea de la egal la egal cu liderul clasei compactelor, VW Golf. Alt concurent tradiţional al celor două, Opel Astra, figurează în vecinătate, pe locul 8, dar contabilizează o creştere de 29% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Nu uităm că Opel Astra a fost încoronată, recent, Maşina Anului 2016 în Europa! Creşterea de 29% nu poate fi trecută în dreptul acestui succes, titlul fiind atribuit la începutul lunii martie 2016!
Trebuie făcută precizarea că Opel şi Ford ţin de industria americană doar pe continentul de origine şi pe pieţele captive (Japonia, America de Sud). Pe continentul nostru, interesele lor sunt reprezentate de subsidiarele Ford Europe şi Opel Europe şi sunt asimilate mai cu seamă industriei germane. Platformele originale sunt modificate pentru piaţa europeană.
În acest context debutează programul Rabla 2016 şi componenta lui nouă, Rabla+. Prima de casare este de 6500 Lei la preschimbarea unui automobil vechi cu altul nou, iar la asta se poate adăuga EcoTichetul de 5000 Lei pentru achiziţionarea unui automobil hibrid sau 20,000 Lei pentru achiziţionarea unui automobil electric. Opţiunile recomandate pentru piaţa românească sunt Renault ZOE (de la 16,000 EUR, deci aproximativ 72,000 Lei, din care 26,500 Lei se întorc sub forma subvenţiilor) sau BMW i3 (32,000 EUR, adică 145,600 Lei – iar nivelul subvenţiei este acelaşi).
Pe de altă parte, cu suma de aproximativ 50,000 lei (cât ar costa de fapt un Renault ZOE Electric subvenţionat) se pot achiziţiona 2 Dacii Logan, subvenţia fiind de 6,500 Lei pentru fiecare dintre ele! În acelasi algoritm, în schimbul unui BMW i3 se poate lua o flotă de 4-5 Dacii Sandero, iar consumul de benzină va fi mai mic (la un rulaj obişnuit) de 80 EUR cât trebuie să plătească lunar proprietarul unui Renault ZOE chiria pentru baterie! Dar managerii casei Renault spun că numai aşa va exista siguranţa unei baterii noi şi performante pe întreaga durată de viaţă a modelului! Fireşte, dacă bateria ar fi proprietatea cumpărătorului, acesta ar plăti sume foarte mari la învechirea bateriei când ar fi nevoit să-şi cumpere alta nouă! Da, de acord, însă bateria costă 2-300 de lei la o maşină obişnuită…
De aici înainte este decizia fiecăruia. Desigur, dacă se înscrie în nişa (tot mai mică!) a celor care au nevoie de o maşină nouă şi îşi pot chiar permite luxul de a visa la una!
PS: Văzând ce scriu, un coleg de redacţie m-a întrebat cum de nu figurează niciun model românesc în acest top european, el auzind că Daciile se vând bine afară. Da, sigur că se vând bine, dar este încă departe momentul când vom conta la vârf. Deservim o nişă, una aflată şi ea pe cale de dispariţie: ne adresăm europenilor care visează la o maşină nouă şi nu-şi permit una (Polo, Panda, Clio sau Fiesta). Aceştia, în loc să-şi cumpere acel model la mâna a doua, cu o vechime de 2-3 ani şi 60-70 de mii de km la bord, îşi cumpără un Sandero cu garanţie de fabrică de 3 sau 5 ani. Iată continuarea clasamentului aferent vânzărilor de maşini pe primul sfert de an 2016, aşa cum apare în statisticile oficiale europene:
11. Fiat Panda 74,000
12. VW Passat 73,300
13. Peugeot 308 73,100
14. Renault Captur 73,000
15. Audi A3 71,600
16. Toyota Yaris 68,500
17. Fiat 500 68,000
18. Peugeot 2008 61,600
19. Skoda Fabia 58,300
20. Dacia Sandero 57,700
Clasamentul are, în continuare, câteva modele consacrate: Opel Mokka, Hyundai Tucson, SEAT Leon, Kia Sportage, VW Tiguan, Citroen C3, Toyota Auris, Dacia Duster (47,100, locul 31), Seat Ibiza, Renault Megane.
Analiză Oglinda Retrovizoare la Radio Timişoara. Sursa: AutoMotiveNews Europe, 6 Iunie 2016
Mai multe subiecte din industria auto găsiţi pe site-ul nostru la sectorul AUTOMOTIVE