Incursiune în viitor, cu maşina lui! Opel Ampera e.
Opel Ampera-e, masina 100% electrică propusă de Opel cu autonomie de până la 520 km, este construită pe aceeaşi linie de fabricaţie cu alte modele Opel şi debutează pe piaţă în acest an. Va ajunge însă ceva mai târziu în România.
Articol de Radu Micu, 21 februarie 2017, 11:01 / actualizat: 20 ianuarie 2024, 23:16
Opel Ampera-e va îincepe să fie comercializată în 2017 în cinci pieţe europene importante, iar ulterior lista cu ţări în care maşina va fi disponibilă va fi extinsă la 11 state. România nu se află nici pe lista scurtă cu pieţele pentru Ampera-e, nici pe lista extinsă, aşa că una dintre cele mai interesante maşini electrice ale momentului se lasă aşteptată şi va începe sa fie comercializată la noi în ţară în cel mai bun caz în 2018.
Preţul de vânzare al maşinii electrice încă nu a fost stabilit, însă are o puternică funcţie de marketing şi este de aşteptat să poată fi înceapă in jurul valorii de 30.000 euro, vorbim de preţul efectiv fără taxele care diferă de la o ţară la alta.
Autonomia Ampera-e depăşeste 500 km, valoare măsurată conform standardelor în vigoare în prezent. Dar pentru că acestea se schimbă şi sunt deja disponibile noile norme, constructorul spune că viitoarele măsurători nu vor coborî semnificativ sub 400 de km pentru autonomia valabilă în viitor pe plan mondial. Faţă de acest reper însă, mulţi şoferi vor obţine performanţe mai bune în planul autonomiei, dacă vor avea de parcurs relief plan, vor efectua acceleraţii line şi vor menţine cât mai mult în mes viteza constantă.
Opel Ampera-e are 4,17 metri lungime si pachetul de baterii este amplasat in podea, fiind format din 288 de celule litiu-ion dezvoltate de LG. Capacitatea totala este 60 kWh. Ampera-e are un motor electric de 150 kW/204 CP ce dezvolta un cuplu maxim de 360 Nm. Viteza maxima este limitata la 150 km/h din raţiuni legale şi mai ales economice, pentru a nu se suprasolicita bateria. Trebuie spus că principiul de funcţionare al maşinilor electrice este diferit de automobilul clasic pentru că lipseşte complet ambvreiajul şi cutia de viteze, motorul fiind capabil să funcţioneze la turaţii mari pentru a se atinge viteze de deplasare mari, fără să se utilizeze principiul mecanic al cutiei de viteze cu mai multe trepte în care motorul parcurge aceeaşi plajă de turaţii, de obicei între 1500 şi 4000 de rpm. Motorul electric atinge uşor turaţii de 16.000 rpm moment în care se aude un ţiuit, singurul zgomot care însoţeşte funcţionarea.
Interesant este că Opel Ampera-e poate fi condusă cu o singură pedală, cea de acceleraţie, deoarece maşina frânează la eliberarea acceleraţiei şi recuperează energie pentru baterie. Şoferul va putea alege intre mai multe moduri de condus: Drive, Low, Regen on Demand. Modul Drive permite o frână de motor ceva mai redusă, astfel că este necesarră şi acţionarea pedalei de frână în cele mai multe situaţii. In celelalte moduri frâna de motor este puternică, astfel că necesitatea apăsarii pedalei de frână aproape că dispare, cu excepţia situaţiilor de urgenţă. Facem şi aici precizarea că în toate cazurile există opţiunea de pilot automat iar pedala de acceleraţie nu trebuie apăsată în continuu pentru a menţine viteza constantă. Altfel, cu această frânare violentă numai la decelerare, condusul ar deveni mai cu seamă o corvoadă pentru ca nu cumva maşina să frâneze singură fără să fioe nevoie de asta.
Primele teste cu Ampera-e aparute pe YouTube arata o autonomie reala de aproape 300 km. În testul de mai jos, realizat de Vadim Ovsiankin, putem înţelege mai mult din tehnica de funcţionare şi utilizare a maşinilor viitorului, disponibile deja din 2017 pentru societăţile suficient de bine dezvoltate.